lördag 25 december 2010

UTMB

26:e augusti 2011. Mitt i byn Chamonix i Franska alperna. Jag hoppas att jag står där tillsammans med 2300 andra förväntansfulla och laddade löpare och vänta på startskottet för den nionde upplagan av Ultra Trail du Mont Blanc. Hittills har jag gjort vad jag kan för att kunna komma dit: sprungit kvalificeringslopp och ansökt om en startplats. Återstår bara att hålla tummarna i ungefär en månad till, sedan får jag beskedet om jag blivit en av de lyckligt lottade.

Den här utmaningen lockar mig enormt! Tanken var att genomföra den redan i år och jag hade också gjort alla förberedelser, stod på startlinjen, kom iväg, men vädrets makter ville annorlunda. Loppet blev avbrutet av arrangören efter 21 km. Av säkerhetsskäl. Vi fick åka tåg och buss tillbaka till Chamonix. Snopet.

Den omstart som med kort varsel arrangerades några timmar senare lockade mig till en början inte alls. Men när jag efter ett par timmar ändå tog mig samman fick jag beskedet att platserna för omstarten (där tillfälle gavs att springa drygt halva loppet) var slut. Att jag sedan fick reda på att löpare som tog sig till omstarten senare än jag ändå fått springa spädde på besvikelsen ytterligare.

Nu är revanschlustan stor och kanske, kanske kan 2011 bli "mitt" år. Jag lovar att göra mitt bästa för att det skall bli så!

Nu sitter jag här en iskall juldagsmorgon och drömmer om Chamonix i slutet av augusti... Inte alls så att jag inte vill vara "här och nu", absolut inte. Men jag har ett mål, jag har drivkraft och motivation, den känslan är härlig!

4 kommentarer:

Ingmarie sa...

Go girl!

anneliten sa...

Tycker du borde få förtur eller nå´t - efter vad som hände i somras. Håller tummarna hela månaden.

Anonym sa...

Lycka till!
/Urban

Camilla sa...

Tack för lyckönskningarna! De behövs.