torsdag 9 december 2010

Adventskalender lucka 9

Efter en ovanligt tuff förkylning är jag på god väg att bli 100% frisk igen, vilket är jätteskönt! Igår körde jag ett lätt styrkepass på eftermiddagen och lyckades med att få kommentaren "vad hårt du kör". Jag log och nickade tillbaka. "Vänta tills jag blir frisk, så ska du få se på grejer", tänkte jag för mig själv.

I dagen slucka gömmer sig inte bara en, utan varianter med flera övningar som jag just nu längtar efter att få göra:

Dumbbell split lifts

Film från www.crossfit.com

Jag fick frågan på bloggen för länge sedan vad som är funktionell styrketräning. Både "Turkish Getup" som finns bakom lucka 3 i kalendern och dessa övningar är strålande exempel på detta! Flera rörelser kombinerade som ställer flera krav: t.ex styrka + balans, explosivitet + bålstabilitet etc.

I början känns det naturligtvis svårt om du inte tränat på det här sättet tidigare. Särskilt de explosiva momenten brukar vi vuxna tycka är kluriga. Kanske inte så konstigt om du tänker efter: i vuxen ålder slutar vi att hoppa och skutta omkring. Vi slutar att leka och klättra i träd och rusa runt. Våra snabba muskelfibrer får väldigt sällan stimulans i vardagslivet och nervbanorna måste liksom återuppväckas ur sin slumrande tillvaro. Struntar vi i det helt så kommer kroppen att prioritera bort dem när vi blir gamla och de förtvinar, helt enkelt. Så länge vi ser till att ge dem arbete kommer de att finnas kvar.

1 kommentar:

✿Ewa sa...

Tack för din inspirerande kalender. Jag längtar till jag kan börja träna igen!

Kram