tisdag 7 december 2010

Adventskalender lucka 7


Våra fötter får tillbringa mycket tid instoppade i ett par skor. Och skor behöver vi, ingen tvekan om saken. Men jag tror att alla små muskler i fötterna också behöver få träning, för vi är ju inte skapta för att gå omkring i ett par dojjor, egentligen.

Stärk dina fötter!

Det handlar inte om att släppa skorna helt och hållet, speciellt inte i löpsammanhang. Du har kanske sett "skorna" på bilden ovan någon gång? Eller "handskar för fötterna" som jag brukar kalla dem. Det är nog fyra år sedan jag upptäckte dem första gången. De hade precis börjat importeras till Sverige och jag fick ett par för ett bra pris och började styrketräna i dem. Något annat användningsområde såg jag inte just då, speciellt inte eftersom jag hade ett par beigea med vit sula som var groteskt fula.


Försäljaren nämnde något om att springa i dem och jag tyckte att det verkade galet. Det tog lång tid innan jag provade det och hittills har jag bara sprungit på löpband, som längst 3 km. Men det finns entusiaster som helt bytt ut sina vanliga löparskor och kör utomhus i dessa eller liknanade skor. Eller helt barfota på sommarhalvåret.


Nu var inte denna kalenderlucka tänkt som ett reklaminlägg för just dessa skor, utan som ett tips att emellanåt, ett par gånger i vekan kanske, lämna skorna på hyllan under träningspasset. Du har kanske möjlighet att köra barfota (på yoga, t.ex.) eller tar ett par strumpor som du inte är speciellt rädd om. Och är du sugen på att testa på löpbandet så börja både kort och lugnt och definitivt med sockar på fötterna (bandet blir ganska varmt och bränner under fotsulorna).


Numera jobbar jag så gott som hela dagarna med fossingarna i mina "handskar för fötterna" och jag tycker mig ha stärkt dem ordentligt. De väcker stor munterhet och många frågori träningslokalen och emellanåt ser jag någon annan som har ett par på fötterna under träningspasset. En tjej provade att genomföra ett SatsCorePuls-pass i sina, men det var inget hon gjorde om eller skulle rekommendera andra.

Inga kommentarer: