torsdag 16 december 2010

Adventskalender lucka 16

Högt upp på listan bland mina favoritövningar hamnar:

Hopp!

Varför då då? Jo, för att en så enkel övning ger så otroligt mycket tillbaka när det gäller rörlighet, styrka, explosivitet, kroppskontroll... Dessutom är det toppen för tjejer att hoppa eftersom det hjälper till att håla benstommen stark.

Videon nedan har jag haft på bloggen förut, men den tål att ses igen och visar också på ett bra sätt hur du som vuxen kan lära dig hoppa igen (om du inte gjort det sedan du var liten). Jag är grymt avundsjuk på sluthoppet i filmsnutten, det som tjejen i rosa t-shirt lyckas få till!


I mitt träningspass igår var hopp en av ingredienserna. Jag har en begynnande träningsvärk, men det är inte bara hoppens fel utan kombinationen. Det blev nämligen flera (5 st) övningar som ställer höga krav på snabba muskelfibrer i benen i en cirkel. Hög puls, massor av svett och en "Bambi-på-hal-is-känsla" i benen blev det omedelbara resultatet. Eftersom jag tränade barfota kändes det även rejält i fotsulorna efteråt. Just den känslan omedelbart efter ett pass brukar betyda rejäl träningsvärk, vilket jag gillar att få emellanåt!

Som med all träning gäller det förstås att öka intensiteten stegvis. Om hopp inte ingår i din träning idag, så börja inte studsa omkring i vartenda pass, utan nöj dig med en gång i veckan och i en övning för att vänja lederna vid högre belastning.

1 kommentar:

Ingmarie sa...

Det där är min absoluta sämsta gren... Dessutom är jag FEG!