torsdag 23 december 2010

Adventskalender lucka 23

Dan före dopparedan. I år ligger snön vit på taken. Termometern visar sexton minusgrader där jag bor. Jag ler för mig själv när jag tänker tillbaka på förstasidan på en av våra stora kvällstidningar häromdagen: "Fullt kaos överallt!" Detta är ett alldeles utmärkt tillfälle att utöva dagens träningstips:

Bygg på din mentala styrka!

Det hänger ihop lite grann med lucka 1 och till viss del även med lucka 12. Att ha satt målet och att behålla fokus på målet, vad som än händer. Vägen dit är aldrig spikrak och det är ibland omöjligt att lista ut vilka hinder som kan möta dig och när.

Eftersom du blir bra på det du tränar, så gäller det att träna även på detta. Kanske genom att medvetet utsätta dig för obekväma situationer emellanåt. Inom ultradistanslöpning är det väl känt att det går att övervinna både kroppens och hjärnans trötthet och att viljan, den mentala tuffheten, kanske är den allra mest värdefulla egenskapen.

Att utsätta dig för något obekvämt kommer att göra dig starkare, om du bestämmer dig för det! Du kan förstås välja offerrollen också och brytas ner istället, kanske t.o.m. bryta ihop. Att utvecklas är aldrig smärtfritt, vad det än gäller. När jag jobbade som chef fick vi göra många jobbiga rollspel för att öva på att t.ex. lösa konflikter. Just då kändes det verkligen inte roligt alls, men när en liknande situation sedan uppstod i verkliga livet var jag oerhört glad över att ha tränat innan.

Som all träning är detta givetvis färskvara. Hållbarheten kan säkert variera en del beroende på typ av mental utmaning.

Inga kommentarer: