torsdag 26 augusti 2010

Omelettlunch och pizzamiddag

Idag har det varit olidligt varmt i Chamonix. Säkert över 30 grader. Dessutom har luftfuktigheten varit hög. Det har gått åt cirka fyra liter vatten under dagen. Kommande dagar skall temperaturen dala och det väntas komma en och annan åsk(!)skur. Inte jättekul med åska i alperna, tycker jag.

Dagen började som du säkert redan uppmärksammat med croissantfrukost. Vilade på maten efter det, samtidigt som jag väntade på rapport från längre ner i dalen (supporter-syster i Les Houches). När vi gjort upp om tid och mötesplats gled jag iväg ut på byn en sväng. Kollade runt i några sportaffärer, det finns en hel del sådana att besöka här, samt skaffade den sista extraenergin till loppet.

Jag låg även i solen på en bänk en stund och blundade och lyssnade på alla ljud utanför mitt hotell. Jag hörde bilar, bussar, musik, mängder av olika språk och röster och bruset från L´Arve som rinner förbi alldeles utanför hotellentrén. Strax före tio var solen min bästa kompis och värmde skönt. Längre fram på dagen försökte jag undvika den så gott det gick.

Jag mötte upp syster, temperaturen vid busshållplatsen var då 28 grader, och vi slog oss ner för en fika. Innan resan hade vi lovat varandra att njuta av franska bakverk varje dag. Det finns en del att välja på och det skulle säkert gå att bli mätt bara med ögonen.

Vi såg mycket fram emot lunchen på Lailas favoritrestaurang och den gjorde oss verkligen inte besvikna! Det blev varsin tallrik av rätten med det käckt klingande namnet "Omelette Raclette". Det glada och underhållande sällskapet gjorde att vi satt kvar länge på den uteserveringen. Imorgon förmiddag startar Laila och Krister på CCC, ett av de "kortare" loppen. 98 kilometer i alpterräng är verkligen ingen barnlek, men ibland har jag lätt att tappa respekten eftersom det finns ett UTMB samma helg. Har jag kanske tagit mig vatten över huvudet och borde jag valt CCC istället? Jag har kanske inte kapacitet för något av dessa alplopp? Helgen får utvisa detta. Nervositeten klarade jag av redan förra veckan. Nu kan jag inte göra mer än att ta mig framåt på bästa möjliga vis.

Efter lunch for syster och jag till Argentière för att få se något annat en Chamonix en stund. Det låter kanske som att vi ogillar Chamonix, men så är inte fallet. Byn är underbar! Men den är verkligen helt proppfull av människor (och bilar)! Den sjuder av liv och inför helgen behövs även en portion lugn. Det fanns i Argentière. På Laila och Kristers rekommendation beställde vi pizza och bestämde oss för att ta den med och hitta ännu ett "fult" picnicställe. Det är tveksamt om det fanns så många fula ställen i denna by, den saknade i alla fall fula ställen i skugga, vilket var ett annat av kraven vi hade.

Detta var nog den godaste pizza jag någonsin ätit! Frekvensen på mitt pizzaintag är cirka 4-5 pizzor per år och det gör mig väl knappast till storkonsument. Ett av skälen till att jag sällan äter det är de berg av ost och pressad skinka som brukar dominera. Här fanns varken eller och pizzabottnen var tunn och frasig, på gränsen till genomskinlig.

Det tog inte så lång stund att utforska Argentière. Vi såg bland annat denna fors:



Ljudet av brusande vatten är alltid trevligt. Detta vatten kom direkt från glaciären strax ovanför, därför är det så grumligt. Det ser nästan ut som att det är citrondricka som rinner över stenarna.

Jag mötte upp några av de andra UTMB-svenskarna medan syster tog sig an den raska promenaden mot Les Houches på egen hand idag. Det tog dock på tok för lång tid att bestämma middagsställe när vi var sex personer som skulle komma överens. Eftersom jag hade ätit middag redan blev det hotellrummet för mig. Värmen och solen har gjort mig väldigt trött. En god nattsömn och en tupplur under tidig eftermiddag imorgon är precis vad jag behöver. Ett pastaparty skall också klämmas in innan starten går 18.30.

A bientôt!

4 kommentarer:

Ingmarie sa...

Oj oj oj! Det låter som ett helt gudomligt ställe! Är med dig i vartendaste steg, dricker kaffe med dig, äter croissanter och lapar sol. Tack!

Camilla sa...

Ingmarie: Pizzan hade du gillat också. Chèvre, tomatsås, paprika och lök.

Bosse J sa...

God Morgon! Nu är det bara att bita ihop och krossa ett berg i taget ! Det är dags....

Camilla sa...

Bosse: Hur många varv i Skövde går det på ett bergspass i alperna, tror du? Det känns skönt att veta att det är fler som springer långt idag om än på andra orter och andra banor.