tisdag 10 augusti 2010

4x4

Vissa biltillverkare indikerar att bilmodellen har fyrhjulsdrift genom att pryda den med "4x4"på karossen. Fyrhjulsdrift är bra att ha om du vill köra i terräng med en bil. Om du däremot vill springa i terrängen och låta bilen stå, då kan det vara bra med terrängskor och starka ben- och bålmuskler.

Men det är inte alls ovanstående som 4x4 syftar på i det här inlägget. Det här kommer att handla om en plan för att kunna genomföra Ultra Trail du Mont Blanc. Om två veckor kommer jag att vara på plats i Chamonix för att installera mig i byn och på högre höjd. Det finns mycket praktiskt att ordna med där. Till exempel att packa löparryggan, göra en bra kostuppladdning, bli utsövd...



Vi fungerar alla olika när det gäller att planera och förbereda stora utmaningar. I början av min ultralöpar-karriär trodde jag stenhårt på att bara ställa mig på startlinjen, springa på given signal och hoppas att det håller hela vägen. Erfarenheterna och goda råd från medlöpare har lärt mig att det behövs en plan.

Ju viktigare det är att komma i mål, desto viktigare blir det också med förberedelserna. I detta lopp är det väldigt viktigt för mig att komma i mål. Jag har därför delat in loppet i mindre etapper och kommer att ha en plan för varje etapp. Jag kommer att tänka 4x4. Men allra först skalar jag bort de sista 6 kilometerna, för har jag sprungit 160 km, då finns det inte en chans att jag inte skulle krypa, kräla, stappla de sista 6 mot mål.

Med fyra delar på fyra mil vardera tycker jag mig få en bättre överblick. Men kilometertider i alpmiljö kan bli fantastiskt långa och här finns höjdskillnader på flera hundra meter både utför och uppför och nästan inga plana partier alls. Därför har jag även delat in mina fyra delar i fyra delar och får då ca 10 kilometer åt gången att hålla reda på. Och i dessa sextondelar kommer jag att tänka höjdmeter snarare än distans. För att hlla reda på höjdskillnader i sexton millånga avsnitt kommer jag att behöva läsa på en del, vilket även ger mig en chans att fokusera på och samla upp tankar kring loppet.

Under sextondelarna kommer jag inte bara att ha koll på hur många höjdmeters skillnad jag har att jobba med, utan även hur mycket vätska och energi jag bör få i mig. Den kontinuerliga energitillförseln måste du själv stå för på detta lopp. Det är nämligen bara tillåtet att bära med sig vatten ut från matkontrollerna. Du måste lita på att det du har i ryggan är rätt grejer med tillräcklig energimängd. Den behöver även portioneras ut jämnt så att hjärnan och benen alltid känner sig trygga att jobba vidare. Och det krävs en hel del energi! Om jag gör energiberäkningen på Uppladdningens hemsida kommer den fram till att jag förbrukar 9500 kcal på ett dygn om jag joggar 7 km/tim hela tiden. Gå in och testa själv hur mycket du förbrukar på en dag om du är nyfiken!

9500 kcal är tungt att bära med sig och loppet kommer dessutom att ta mer än ett dygn för mig, så en energiförlust blir oundviklig. Men den kan minimeras och portioneras ut under hela sträckan, så att jag ändå kan ta mig vidare. Och kunna tänka hyfsat klart. Mer om själva tankarna under loppet får du läsa om i kommande inlägg.

1 kommentar:

anneliten sa...

Inget lopp för gröngölingar detta! Vilken utmaning! Inte bara fysiskt utan också taktiskt.