torsdag 5 augusti 2010

Fyra nätter

Innan årets sommarsemester är över för min del återstår fyra nätter. Fyra nätter är också det antal jag tillbringat hemma i min egen säng under dessa veckor, den fjärde blir kommande natt. En sommar på resande fot har jag definitivt haft och det har varit i tält, på tåg, hotell och diverse andra ställen som jag sovit.

Senaste destinationen var Torsby i norra Värmland. Mitt hemliga uppladdningsställe inför lördagens fjällmarathon. Där finns Hovfjället med utmaningar i både backar och på vandringsleder. Där finns till synes ändlösa grusvägar som var hårt packade, lätt lutade och stundtals bjöd på raksträckor mer än en kilometer långa! Lägg till lite spänning i form av chansen att se varg, björn, älg och räv (den sistnämnda såg vi faktiskt!) och kokkaffe serverat med hembakta bullar långt ute i skogen. Där har du den perfekta uppladdningen!

Fjällmarathon är vad pappa brukar kalla för "ett loppspott i Mississippi" jämfört med GAX Trans Scania som startar imorgon bitti i Malmö och där bland annat min ultralöparkollega MarathonMia står på startlinjen. Detta blir det längsta löparlopp som arrangerats för enskilda löpare i Sverige och jag ser med spänning fram emot att följa dem, även om det säkert kommer att kollidera med mitt eget springande under lördagen. 60 timmar har de på sig att klara loppet.

Det var nu länge sedan jag sprang ett lopp. Kan nästan inte minnas känslan att springa med en numerlapp på bröstet. Senaste loppet var Ursvik Ultra i mars, och då hade vi inte ens nummerlappar, utan nummervästar som vi trädde utanpå kläderna. Jag känner mig lugn som en filbunke. Tycker mig ha funnit formen under ledigheten och med stor ödmjukhet inför distans och terräng är jag redo att ta mig an den tuffa banan på lördag!

1 kommentar:

mary sa...

Stort lycka till! Du kommer att dansa fram över stenhögarna!