söndag 31 oktober 2010

Vintertecken

Foto: Sara Ringström


Ännu ett tecken på vilken årstid vi är på väg in i är det kompakta mörker som breder ut sig redan på eftermiddagen nu när klockan visar vintertid. Ett annat är att det nuförtiden ligger fler gula löv på marken än som sitter kvar på träden.

Vi har redan planerat julschemat på jobbet och nu är det snart dags att gräva fram adventsstjärnor och -stakar ur förrådet. Vantar och mössa finns ständigt nerpackat i väskan numera och jag har letat fram dubbskorna också, de står lättillgängliga men ännu inte synliga på skohyllan i hallen.

Det här är en av anledningarna till att jag gillar att bo här uppe i Norden, årstidernas växlingar. Allt det härliga ljus som vi översköljs med under sommaren får vi betala för med vinterns extremt korta dagar. Därför gillar jag mörkret, det är liksom en förutsättning för att kunna uppskatta ljuset.

Under en promenad i den bleka höstsolen igår kunde jag konstatera att hela Järvafältet ser, luktar och känns annorlunda jämfört med i somras. En ny värld tar form under hösten, stigarna verkar vara nya bekantskaper, trots att de leder mig till samma platser. Plötsligt lägger jag märke till en sten eller en bäck som legat gömd under frodig grönska. Jag har hunnit glömma hur det såg ut under tidig vår och snart hinner jag förhoppningsvis glömma hur det ser ut just nu, eftersom jag hoppas på ännu en vit vinter.

Den här grå, fuktiga söndagen, oktobers sista, passade fotograf-syster och jag på att fånga lite höstlöparkänsla... Fler fantastiska bilder kommer!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer helt vad gäller tjusningen med skiftande årstider.
Hösten med alla fantastiska färger och hög fin luft, vintern med förhoppningsvis gnistrande snö, våren med ljus och naturen som vaknar till liv och så sommaren med sol och härliga sommarkvällar.

Bilden är verligen ett bevis för hur fint det kan vara på hösten! Kanonfin bild!

kram mamma

askan sa...

Årstiderna är härliga, håller med! Speciellt för löparen.

Nu är det dags för kvällsMAQan :)