lördag 9 oktober 2010

Oktobers andra långlopp

Lite mer än tre timmar kvar till start i SUM, Sörmland Ultra Marathon. Kroppen känns ungefär som förra lördagen, inför Holaveden Ultra. Det ser ut att bli vädermässigt liknande förhållanden. Med andra ord talar allt för en tung dag i sörmlandsskogarna. Självklart är jag inte fullt återhämtad i benen ännu, så någon framskjuten placering i resultatlistan lär det inte bli. Men jag lovar att jag ska kämpa på och göra mitt bästa under rådande förhållanden!

Såhär i sista sekunden håller jag på att fatta beslut om det ska bli ryggsäck eller vätskebälte. Att jag springer i mina nya favorittights från Frankrike och en rosa underställströja i merinoull är redan spikat, liksom att fotbeklädnaden får bli Salomon Speedcross. Fördel med vätskebälte är förstås en mindre vikt att släpa på, nackdelen är att det inte får plats lika mycket "tillbehör".

Salomon Speedcross när de var nya i våras... Foto: Sara Ringström

Oktober är oftast en väldigt behaglig tränings- och tävlingsmånad för terränglöpning. Luften är hög och klar, det luktar gott i skogen och naturen bjuder på ett fantastiskt färgfyrverkeri. Det kan vara svårt att hitta den perfekta klädseln. Speciellt om det blir lite väntan före start och efter målgång. Som vanligt föredrar jag ull, både på överkroppen och om fötterna.

Mot äventyret!

Inga kommentarer: