onsdag 6 oktober 2010

SUM i sikte

På lördag är det dags för SUM, Sörmland Ultramarathon. Startfältet är stort, betydligt större än i lördags, över 120 anmälningar har kommit in och jag är en av dem som tänkt springa. På Holaveden Ultra i lördags kände jag mig ärligt talat inte alls sugen på ännu ett terränglopp längre än ett marathon. Dessutom med bara en veckas "återhämtning" emellan.

Förra årets tid 5:11:20 gav mig en nionde plats av 28 fullföljande damer. Givetvis vill jag alltid tävla mot mig själv och göra ett bättre resultat. Om jag kan greja det? Ytterst tveksamt. För min del gäller det att starta långsamt och lugnt och sedan hålla huvudet kallt. Våga lita på uthålligheten och verkligen tro på att jag är starkare på loppets andra halva än den första. Inte stressa iväg och skaffa en massa onödig mjölksyra som ger tunga steg och negativa tankar. Som tur är finns här ingen höjdskillnad på +200 meter under loppets första 3 km, till skillnad från Holaveden Ultra. Här är den största stigningen 40 meter i ett svep.

Hursomhelst så ska det bli roligt att träffa många löparbekanta och se vad jag går för på lördag. Om det går dåligt har jag ju en alldeles förträfflig ursäkt i alla fall!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, vad väljer du för skor till SUM, jag ska springa det för första gången och velar mellan x-talon och vanliga löpdojjor./Micke

Camilla sa...

Micke: Jag kommer med stor sannolikhet att välja mina Salomon Speed Cross, som jag tycker passar bäst för den typ av blandad löpning som SUM erbjuder. Förra året sprang jag i vanliga löpdojjor (Nike Zoom Elite) och det funkade alldeles utmärkt! Helt odämpade terrängskor skulle jag inte rekommendera, för det är en hel del sträckor där underlaget är väg.

Anonym sa...

Hm, det får nog bli det säkra före det osäkra och köra på mina Guide3:or även om x-talon 212:orna är ganska dämpade så ger dom ju inte så mycket stöd, tack./Micke