tisdag 26 oktober 2010

Gröt

Smaka på ordet: "grrrööööt". Det låter närmast överdrivet präktigt och förknippas ofta med en gammaldags hurtighet. De flesta av oss tänker säkerligen på havregrynsgröt först av allt.

Jag hinner väldigt sällan äta middag på grund av mina något udda arbetstider. Gröt är ett perfekt alternativ som stadigt mellanmål på eftermiddag eller kväll. Och tro mig, det finns många fantastiska grötar därute som bara väntar på att upptäckas! En av mina favoriter är gröt på skrädmjöl, som antingen kan kokas med mjölk till en mer traditionell gröt eller stampas ihop till nävgröt. Jo, jag vet, nävgröt skall egentligen ätas med lingon och fläsk, men jag kan äta den som den är också, utan tillbehör.

Kolla in en hel samling med grötinspiration!

5 kommentarer:

anneliten sa...

Blääh!

Camilla sa...

anneliten: Kolla grötinspirationssidan, det finns en väldig variation på grötar där... ;)

Ulrica sa...

Mmmm...jag tycker mycket om gröt. Inspirationssidan inspirerade verkligen. Till middag: Gröt!

Ingmarie sa...

De hade inte med varken dinkel gröt eller bovetegröt eller min blandning råg-havre-dinkel-amaranth. Tror jag ska skriva en egen grötbok... ;-)

Camilla sa...

Ingmarie: En grötbok vore toppen! Det finns ju också en hel del eotiska grötar från runt om i världen som skulle kunna vara med.