torsdag 21 oktober 2010

Banändring

Bara några dagar innan Markusloppet får vi deltagare reda på att det blivit en banändring. Det är en av de större markägarna längs den aktuella sträckan av Skåneleden som tänker bedriva jakt på sina marker i helgen. Ett av de backigare partierna på loppet försvinner och ersätts av... asfalt! Arrangörerna har varit vänliga och meddelat detta via mail, det tackar jag för.

Jag tycker verkligen att det är knepigt att springa på asfalt mitt i ett terränglopp, som i SUM till exempel. Jag hade bestämt mig för La Sportiva skorna, de som är odämpade och har riktigt stora gummidubbar för suveränt fäste i terrängen. Nu blir jag tveksam. Salomon Speedcross är totalt nedslitna på undersidan och jag har ännu inte fått ändan ur vagnen och skrubbat rent dem efter Tjurruset. Därmed är de inte ett alternativ. Kommer ca 8 kilometer asfalt att spela roll? När jag väl befinner mig på just den sträckan kommer jag förmodligen att tycka det. Och om jag snubblar i skogen på mina vanliga landsvägsskor så kommer jag att bittert ångra det valet.

Vilket litet, litet skitproblem som just nu är mitt allra största. Då förstår du hur bra jag har det just nu! Jag lever och trivs!

6 kommentarer:

anneliten sa...

Allemansrätten är inte så frikostig som man kan tro alltså...

Skulle vilja ha dig som personal shopper någon gång - börjar förstå att jag har helt fel skor i skogen :-)

Mikael Björk sa...

Men allemansrätt eller ej. Det är väl bussigt att markägaren aviserar att de ska jaga. Jag är inte så sugen på att bli skjuten i låret när jag är ute och trekker i spåret. Det finns liksom annat att tänka på.

Mikael Björk sa...

Camilla - Jag skulle gärna komma och peppa kring banan, men jag är i Oslo och kommer inte hem förrän på lördag eftermiddag. Trist. Vore kul att följa er i spåret!

Camilla sa...

anneliten: Jag har fått lära mig av lopp-arrangörer att allemansrätten upphör vid arrangemang typ lopp.

Mikael Björk: Det hade varit trevligt att ha publik, förstås. Men du får sända oss en tanke istället.

Ingmarie sa...

8km av 50 är ju trots allt mindre än 42 av 50. Jag hade valt terrängskorna!

Camilla sa...

Ingmarie: Terrängskor blir det!