lördag 30 oktober 2010

Mera mat

Under fredagen hade jag verkligen fått energin tillbaka och klarade av allt det fysiska som fanns planerat i kalendern. Detta inbegrep bland annat en härlig löptur i behagligt tempo i solskenet. Solen stod lågt och träden är nästan kala, det känns att vintern är i antågande.

De flesta fredagkvällar brukar vi passa på att veckohandla och det bli oftast relativt sent. Dels för att jag faktiskt instruerar en CykelPuls-klass som inte slutar förrän 18.30 och för att det är skönt att det lugnat ner sig i butiken när de flesta familjer bänkat sig hemma för "fredagsmys" (jag avskyr ordet, men det kan vi ta en annan gång). Matvaruaffärer är fascinerande, tycker jag. Även om det är den jag besöker varje vecka så gillar jag att gå runt och titta på livsmedlen. Saluhallar och delikatessdiskar är ännu bättre!

Den här veckan behövde vi inte göra några jätteinköp, mest komplement för att kunna utnyttja sådant vi redan har hemma i frys och förråd. För mig hör mat och kreativitet ihop, det är skoj att kunna trolla fram nya kombinationer och rätter och jag känner mig duktig när vi äter sådant som vi odlat eller plockat själva. Vi har ett litet trädgårdsland där det i år växte rödbetor, kålrötter och gurkor. Plus att vi har två äppelträd och väldigt nära till skog med blåbär och svamp.

Efter att ha ätit ett kvällsmål med mannagrynsgröt(!) hamnade vi framför tv:n och zappade runt lite grann. Det verkade inte finnas så värst mycket sevärt och precis när vi var på vippen att ge upp dök det upp ett mycket intressant program på Kunskapskanalen. Det visade sig vara en tysk dokumentär från i år som handlade om hur mycket mat vi faktiskt slänger bort i västvärlden och av vilka anledningar den slängs, samt vilka konsekvenser det får för klimat och befolkning i andra delar av världen. Otroligt skrämmande! Missade du den, vilket säkert många gjorde, så finns den på svt Play till och med 23/11, klicka här för att komma direkt dit. Det är nyttigt att ifrågasätta vardagsbeteenden ibland, men jättesvårt att ändra dem förstås. Att ändra beteende i den här frågan skulle inte göra någonting mer besvärligt, tvärtom. Vi skulle kunna spara pengar och må bättre på en och samma gång.

Om du har en timme över i helgen, se dokumentären!

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag såg det programmet och blev enormt bedrövad av tre saker.För det första att det sker en urgallring hos bonden som slängs (kanske inte alltid men i detta inslag om potatis), för det andra att affärerna slänger så mycket mat som uppenbarligen fungerar som föda ( då det plockas upp av andra), för det tredje att det finns färgskalor som frukt och grönt måste följa annars slängs dom.

Hallå vad är vi på väg i vår överkonsumtion samtidigt som människor går under i svält och annan misär. Inte bara i länder som vi endast ser på TV. När ska vi konsumenter reagera och agerar.

Här hemma hos oss ska vi verkligen försöka ändra våra matvanor och konsumtionsmönster tack vare det inslaget.

Peace Love och Löparskor!