måndag 18 oktober 2010

Löparryggsäck

Att springa långt och länge är en av mina stora passioner. Ofta behövs vätska, proviant och överdrags- eller ombyteskläder på turen. Dessutom är det bra att ha med första hjälpen och en räddningsfilt också. Förutom mobiltelefon och plånbok, förstås. Allt detta bör en löparryggsäck klara av att transportera.

Min gamla trotjänare från Lundhags har börjat bli väldigt sliten på några ställen. Det har till och med nötts hål lite här och där. Så har den också hängt med på ett och annat äventyr sedan våren 2007. Det är dags att börja snegla åt en uppföljare, även om det inte är kris riktigt ännu.

Fransmännen verkar ha förstått det där med funktion på långlöpning och jag fann denna hos Raidlight. Synd att jag inte spanade lite mera i Chamonix i somras, då hade jag kunnat prova och klämma på den hur mycket som helst:


Kriterier som den bör uppfylla för att bli en riktigt bra löparrygga är förstås plats för vätskeblåsa, lättåtkomliga småfickor på midjebältet, ficka för värdesaker och så är det en fördel om den har någon slags kompressionsmöjlighet för de tillfällen då jag inte är fullpackad. En tuff konkurrent till Raidlight kan möjligen vara Salomon:

Det skiljer 110 gram i vikt, till Salomons fördel. Den är alltså lite lättare men verkar inte ha samma kompressionsmöjligheter och så saknar den flaskhållaren på midjebältet. Priset är väldigt snarlikt, 64 euro för Raidlight och 700 kr för Salomon. Väl investerade pengar om de håller i flera år framöver, som min gamla Lundhags. Tänk om det gick att provspringa dessa!

1 kommentar:

Ingmarie sa...

Du hade älskat löpar-och sportaffärerna i NY för det fanns hur mycket långlöparreaterat som helst! Lunch torsdag?