söndag 2 maj 2010

Valmöjligheter

Efter att ha bringat lite ordning och reda i trädgården igår och även hunnit njuta av en god bok samt årets första ute-grillade midddag landade jag framför "Donnie Darko" på svt2 klockan 21. Den presenterades som en "kultfilm" fullspäckad av symboler och metaforer. Och en riktigt bra film ska få tankarna att snurra rejält, tycker jag. Några svar behöver inte finnas, definitivt inte i filmen i alla fall. Feelgood-filmer plockar inte så många poäng hos mig.

Jag har sett "Donnie Darko" en gång tidigare. Men jag hade hunnit glömma hur bra den är, så jag är glad att jag fick ännu en chans (och tog den!). Sambon somnade ungefär mitt i filmen och när jag skulle förklara vad som hade hänt under andra halvan kunde jag enkelt konstatera att det egentligen inte hade hänt någonting överhuvudtaget eftersom filmen slutar där den börjar. Donnie får en chans att göra saker och ting ogjorda och han tar den, så i slutändan blir allt som hänt i filmen raderat ur världshistorien.

Vi står inför valmöjligheter precis hela tiden och har därmed chans att varje dag ändra på världshistorien. Mina val kanske påverkar dina val, som i sin tur påverkar någon annans val. Det märkliga och paradoxala är att på samma gång som vi sitter inne med en mycket stor makt över vad som sker i våra liv så är vi bara en liten, liten, liten del av hela universum. Tanken är svindlande och jättehäftig! Mycket av det som händer omkring oss kan vi inte påverka, men det finns en sak som du alltid kan påverka: din inställning till vad som sker. Ja, det går att ta kommandot över både känslorna och tankarna. Om du vill.

Min vän Ingmarie citerade häromveckan Karin Boye: "Man får bara vad man ger, och man ger bara vad man redan fått". Skulle det i så fall betyda att generositeten i världen succesivt minskar? Jag tror att det hänger samman med det jag skrev ovan, vi ger våra tolkningar vidare till andra. Som i sin tur gör en ny tolkning. Säkert har du lekt viskningsleken någon gång, där en lång mening ganska snabbt kan förkortas med flera ord och förvrängas till oigenkännlighet. Jag funderar på vad som skapar min världsbild och påverkar mina val i livet och hoppas att det är en balans av nyfikenhet och erfarenheter. I efterhand kan det bli betydligt enklare att förstå varför jag gör som jag gör, men i precis denna sekund är det svårare att reflektera och analysera. Det här hänger ihop med vad jag skrev om "en egen sanning" nyligen. Vi ser det vi vill se, hör det vi vill höra och känner det vi vill känna. Vi väljer. Även om vi inte alltid är medvetna om det.

1 kommentar:

MarathonMia sa...

Härliga tankar - du får ner dem så lätt i bokstäver. Vi har alltid ett val - i allt vi gör, klart vi påverkar våra känslor och tankar. Jag tror ändå någonstans att man kanske har olika lätt för att tänka i "rätt" banor (vad är rätt?). Att fallenheten ligger i personligheten och ens natur - givetvis i sättet man blivit uppfostrad och bekräftad.Eller så handlar det om tålamod och nyfikenhet - att våga och att vilja.

Tack för ett fint inlägg!