lördag 1 maj 2010

På en ledig dag

Vad gör du allra helst på en ledig dag? Om jag fick välja skulle jag gå upp i gryningen, äta smarrig frukost, packa en liten löparrygga och ge mig ut på äventyr. Kanske är det läge för något åt det hållet imorgon?

Idag står städning och trädgårdsfix på programmet. Så blir det ju när vi bor i hus. Att trädgården är liten gör mig ingenting när det kommer till att sköta om den. Det finns många människor som gillar trädgårdsarbete och som ser det som en avkopplande hobby att ansa, plantera, rensa, skörda... Jag klassar in det i kategorin "nödvändigt ont" eller "skönt när det är klart". Fast det blir ju aldrig "klart". Ogräset fortsätter att växa och mossan breder ut sig på en allt större del av gräsmattan, liksom maskrosorna. Min favoritsyssla i trädgården är att ligga i den rutiga hängmattan och läsa en god bok. Vilket är genomförbart högst tio dagar på en sommar, ha ha! Och då ger det ju upplevelsen en extra dimension att kunna njuta av blommor och grönska!

Parallellerna går naturligtvis att dra mellan trädgårdsarbete och träning. En välmående trädgård, eller en välmående kropp för den delen, kräver planering och noggrann skötsel. För vissa av oss är grundarbetet en hobby och njutning, medan andra mer än gärna skulle ta en genväg om det gick.

Nu åker jag och sambon mot lecakulorna, jordsäckarna, plantorna och fröerna. Trädgård 2010, minsann!

3 kommentarer:

MarathonMia sa...

att bära lecakulor är också träning :)

Camilla sa...

MarathonMia: för att inte tala om hur fysiskt ansträngande det blev när vi med grep och spade "vände" på komposten för att få några liter fräsch jord till trädgårdslandet... Puh!

Ingmarie sa...

Jag tänker som du. "Ett nödvändigt ont men skönt när det är klart". Som städning...men det är ju himla mysigt att ha en förstås. Trädgård alltså. MED hängmatta! :-)