onsdag 19 maj 2010

Raggmunk med fläsk

Husmanskost till lunch, det känns ofta väldigt rätt om den är vällagad. Igår tog jag med kollegan till Bondens matbod där det för dagen serverades raggmunk med fläsk. En stor raggmunk och två rejäla bitar rimmat fläsk tillsammans med lingonsylt var precis vad min kropp behövde denna tisdag. Kollegan fick stora ögon och utbrast "Är det inte väldigt mycket fett på det där fläsket?". Jo, det var det och det var precis så som fläsk skall vara. Men jag äter det långt ifrån varje dag och extra energi kan behövas för ultradistanslöpare.

Jag är ofta hungrig. Lunchen blir en stor portion lagad mat. Middag hinner jag nästan aldrig äta, så det får bli två större mellanmål på eftermiddag/kväll istället. Om du är väldigt aktiv fysiskt är det lätt att lyssna på kroppen och känna vad den verkligen behöver i form av energimängd och vätska. Är du däremot inte så aktiv fysiskt och dessutom stressar en hel del, då är det lätt att maten blir ett sätt att kontrollera känslor, relationer och stress. Jag har prövat båda varianterna och föredrar den förstnämnda.

2 kommentarer:

Fredrika sa...

Fast det där sista är något jag verkligen undrar över. Det kanske stämmer för de flesta, men verkar inte funka hos mig, tyvärr. Jag tycker inte mina matinstinkter (eller vad man ska kalla det för) blir/har blivit bättre av träning. Okej att jag äter 90 % sunt, men ändå, jag kan definitivt stressäta puckade grejer, just nu ganska ofta dessutom eftersom det är mycket stress, med två-tre onödiga extrakilon som följd.

Om jag jämför med vad du beskriver kanske jag äter för lite till lunch, för det är ofta på kvällen det "ballar ur". Sorry för egotrippad svada, men det här är något jag tänkt på mycket den senaste tiden :)

Camilla sa...

Fredrika: Lite till lunch brukar ju resultera i ett stort sug efter enegri på kvällen. Det finns något som kallas "setpoint theory" som kort beskrivet går ut på att kroppen strävar efter att hålla en viss vikt. Den ser alltså till att du äter tillräckligt alt. justerar förbränningen om du ätit för mycket. Och i stressituationer tar ofta reptilhjärnan över och reptilhjärnan vill ha snabba kolhydrater!