fredag 7 maj 2010

Löparlördag i Stockholm

Lördag 8/5 finns det flera trevliga lopp att kuta i Stockholm. Jag vet mer än en person som haft beslutsångest angående sitt deltagande. Klockan 9 startar Lidingö Ultra 50 kilometer ute på Lidingövallen, klockan 11.30 släpps löparna iväg i halvmaran Kungsholmen Runt och 12.00 är det dags för terrängutmaningen Spring Cross 12 km vid Fiskartorpet.

Loppens attraktionskraft kan kanske mätas i antalet deltagare? Lidingö Ultra har 436 anmälda, Kungsholmen Runt ca 2000 och Spring Cross ca 2600. Nu har alla tre loppen dessutom en "halv"-variant, d.v.s. en kortare version som är ungefär hälften så lång och dessa är inräknade i totala deltagarantalet.

"För ultralöpare finns som bekant inga dåliga väder" står att läsa på Lidingö Ultras hemsida, strax efter att det nämnts något om väderprognosen som "inte jätterolig läsning". Jo, någon verkar ju tycka att lätt regn är trist. Men det kan ju förstås vara någon annan än en ultralöpare som skrev det.

Själv har jag valt att avstå från att springa lopp i år, med (eller kanske på grund av) två undantag: Ursvik Ultra som jag redan klarat av och Ultra Trail du Mont Blanc. Förra året sprang jag många långa lopp och tog dessutom hem segern i Peppes Trailruncup. Lidingö Ultra hade mig på deltagarlistan och jag sprang in alldeles under fem timmar i ett härligt vårväder. Jag har senaste dagarna lekt med tanken att göra lördagen till en ultra-ultra för egen del. Det hade varit grymt coolt att någon timme före officiell start vara på plats på Lidingö och springa 50 km-banan för att sedan ta sig vidare till Fiskartorpet och riva av 12 km på Spring Cross-banan och sedan avsluta inne på Kungsholmen med en halvmara...

Mest troligt är att jag istället blir publik när min adept Helena med stort mod tar sig an halvmaran som sitt allra första lopp. Lycka till Helena och lycka till även alla ni som jag känner som ställer upp i någon av lördagens utmaningar! Jag ser fram emot att få höra eller läsa många trevliga tävlingsberättelser efter helgen!

2 kommentarer:

anneliten sa...

Ultra-ultra låter precis som en sådan galen idé som bara några få kommer att tänka på ;-)

Anonym sa...

Ja, du är lite galen, Camilla. Jag får ont i benen bara av att läsa om all din löpning... Men brinner man så gör man. Kram Anna