lördag 8 maj 2010

Mer om den stora utmaningen

Ultra Trail du Mont Blanc är för min del årets riktigt, riktigt stora utmaning. Min definition på utmaning är någonting som du tror dig kunna genomföra men som kräver stora insatser och det ligger en osäkerhet i om du kommer att klara det eller ej. En utmaning kräver mod och definitionen på mod är att göra något som du egentligen är rädd för. "Explorez vos limites!" heter det på loppets hemsida. "l'Ultra, is looking for personal resources one didn’t expect to find" är också saxat från samma sida.

Jag vågar bli trött, det är utom allt tvivel, men flera passager på mer än 2500 höjdmeter verkar onekligen lite läskigt. Höjden och höjdskillnaden är det som skrämmer mig mest. Det här klippet är häftigt och ger perspektiv på banan som får det att kittla lite i magen...

Arrangören vill naturligtvis att deltagarna kommer så väl förberedda som möjligt. Loppet kräver kvalificeringspoäng från andra utvalda ultralopp för att överhuvudtaget kunna ansöka om en startplats första gången. Mina poäng kommer från GAX 100 miles och Ursvik Ultra, två av de tre lopp i Sverige som förra året kunde ge poäng. Därutöver krävs även ett läkarintyg.

Under själva loppet måste du ha med viss utrustning som tillsammans med din ryggsäck måste väga minst två kilo vid starten och aldrig under ett kilo vid banans depåer. Obligatoriskt att bära på är:

mobiltelefon (påslagen) med täckning i Frankrike, Italien och Schweiz
15 cl mugg/kåsa
möjlighet att bära med minst 1 liter vatten (flaska eller vätskeblåsa)
två väl fungerande lampor/pannlampor med reservbatterier
överlevnadsfilt
visselpipa
elastisk linda som är minst 80x3 cm
ätbar energiresev, t.ex. bars
löparbrallor som går nedanför knäet
keps eller bandana
regntät jacka

Det känns inte konstigt eftersom det kan hända mycket under ett så långt lopp och att vi dessutom befinner oss uppe på hög höjd i alperna försvårar möjligheten att få hjälp om något allvarligt skulle inräffa. Därför måste du också vara medveten om att andra löpare i utsatta lägen eller direkt fara måste prioriteras.

Nedräkningen pågår och fortfarande är det ett tresiffrigt antal dagar kvar till start, men inte länge till...

8 kommentarer:

askan sa...

Vilket äventyr det kommer bli! Jag tror det passar dig som handsken. Finns det så man kan sova nåt på vägen? Eller kommer du bara ånga på :)

Jag hoppas du skriver mer om dina tankar och förberedelser inför det här för det kommer bli väldigt spännande att följa dig!

Camilla sa...

askan: det finns chans att sova på ett par ställen, men jag vet inte om jag tänker utnyttja den möjligheten. Just nu upptar detta en stor del av min tankeverksamhet, så jag kommer GARANTERAT att skriva mer om förberedelserna! Kul att du vill läsa!

Ingmarie sa...

Din definition är klockren! Dum fråga, men hur vet man att man har mobiltäckning överallt?

Camilla sa...

Ingmarie: täckning kanke man inte har överallt, det var nog fel ord. Men ditt abonnemang ska i alla fall fungera i alla tre länderna.

Fredrik sa...

Följer din blogg med stort intresse, speciellt dina tankar kring UTMB.

Höjden gör att du kommer vara extra flåsig. Om du är van att "läsa av" ansträgningsgraden på hur flåsig du är kommer du bli förvånad.

Vädret kan vara allt mellan +25 på dagen i stekande sol och bara någon plusgrad på natten (ja blir antagligen två nätter). Om det sedan skulle regna (kraftiga åskskurar på EM/kvällen är vanligt) så blir det här med kläder en knepig historia. Har du börjat fundera på kläder än?

Du är väl förberedd och verkar mentalt superstark
så oddsen på att du ska klara det är låga. Med en snittfart på 16,38 min/km så klarar du maxtiden. Att ta sig framåt sakta men säkert likt en traktor och du står där med en blå fleeceväst. Därmed inte sagt att det är enkelt men kanske gör det lite mer överkommligt. Pepp!

Camilla sa...

Fredrik: Tack! Jag har tänkt en hel del på kläder och kommer snart att skriva ett inlägg angående detta. Stekande sol eller enstaka plusgrad skrämmer mig båda lika mycket. Förhoppningsvis kommer det att vara temperaturer däremellan också! ;)

Fredrika sa...

Jaaaa! Jag vill läsa mera!!

Erik sa...

Lycka till! Skall bli roligt att följa dig. Vi har också som mål att komma till UTMB. De har höjt till 5 kvalificeringspoäng nu så vi hoppas kunna starta nästa år.