söndag 9 maj 2010

Lång uppvärmning för kort lopp

Den här förmiddagen går Edsviks Parkstafett av stapeln här i Sollentuna där jag bor och (för det mesta) jobbar. Sats Sollentuna är med på ett hörn med både uppvärmning för löparna och ett deltagande lag. Sträckan vi ska springa är 2 km var och jag gruvar mig lite för hur jag skall kunna bli ordentligt uppvärmd inför denna prövning. Jag kommer att springa dit, det är inget snack om saken, men räcker det med de 5 kilometer som är närmsta vägen? Jag upplever mig själv som stark och kraftfull efter ca 12-13 km i vanliga fall. Det är nog bäst att ta med lilla löparryggan med överdragskläder också, eftersom det för det första är långt ifrån säkert att jag får förstasträckan (men vill helst ha den) och för det andra så lär vi väl hänga kvar en stund och snacka och fika.

Hur många lag som deltar har jag ingen aning om. Publiken kommer säkert att lysa med sin frånvaro i 5 plusgrader och hotande regn. Picnic i parken är en fantastisk idé och de senaste åren har den här helgen i början av maj bjudit på sol och värme. Kan inte vara lätt att vara arrangör och bara kunna se på när storslagna planer mer eller mindre regnar bort. Löparna bryr sig säkert inte så mycket, men ärligt talat är det en tuff uppgift att vara publik i kyligt och regnigt väder. Som igår på Kungsholmen Runt. Men det var ändå värt besväret att få se en strålande glad Helena med medalj om halsen efter målgång i sitt livs första lopp -en halvmara!

Inga kommentarer: