tisdag 18 maj 2010

Utrustningsfunderingar del två

Ryggsäck och pannlampa till långa traillopp handlar detta inlägg om. Det finns obligatorisk utrustning som måste med på färden, som jag skrev om förra veckan. Och någonting att bära den utrustningen i är självklart också obligatoriskt.

En bra löparryggsäck har enligt mig följande egenskaper:

Packvolymen bör vara runt tio liter för att kunna få plats med överdragskläder och energi (i form av godis, gel eller bars), den skall vara förberedd för vätskesystem, vara vattentät, flaskor skall kunna fästas utanpå vid behov, en speciell ficka för värdesaker som är svåråtkomlig utifrån, ett mjukt midjebälte med fickor, dragkedjor skall kunna öppnas lätt även med vantar på händerna, insidan skall vara ljus så att det går lätt att hitta inuti ryggsäcken. Detta var några viktiga detaljer. Det finns ännu flera som kan vara avgörande för vilken ryggsäck du väljer.

Jag har sedan tre år tillbaka en trotjänare som uppfyller alla dessa krav. Den kommer från Lundhags och jag har varit mycket nöjd med den hittills. Själva huvudfacket har en bälgfunktion så att det går att proppa ner rätt mycket saker vid behov, men den sitter ändå tight på ryggen med lite packning. Den har skiftat en del i utseende senaste åren, den aktuella designen är denna:




Det ska mycket till om jag skall byta ut den. Jag känner mig övertygad om att den kommer att göra ett utmärkt jobb runt Mont Blanc i sommar. Men OM något skulle hända och jag behöver ge upp min gamla bekantskap så hade jag varit märkestrogen men bytt modell till denna:





Det är kompressionstungan utanpå som jag tycker verkar oerhört smart och så har den även en visselpipa i bröstremmen. Plus att den är grymt snygg, förstås! Prislappen ser också ut därefter, tusen sköna kronor får du punga ut med för denna läckerbit.

Pannlampa är på obligatorisk-utrustnings-listan inför trailloppet runt Mont Blanc. Starten går på fredag kväll och med största sannolikhet (om jag inte bryter loppet) kommer jag att vistas två mörka nätter uppe i bergen. Faktum är att det även är obligatoriskt med en extralampa och reservbatterier. Mycket ljus och lång brinntid känns tryggt. Även här har jag tidigare gjort en investering. Petzl började sälja denna för ca två år sedan och jag hängde på låset, kan man säga:

Denna har tre olika ljuslägen och det starkaste ljuset är rena rama strålkastaren. Batteritiden är lång och i det svagaste läget kan du ha lampan brinnande i 34 timmar. Och svagaste läget är knappast svagt. Den är inköpt för att delas med sambon som älskar att åka längdskidor och farten på längdskidorna gör att det behövs ordentligt med ljus ute i skogen om vintern. Det här är verkligen dyrgripen i utrustningen, 4600 kronor kostar den ny idag, så jag är glad att den redan är i min ägo. Jag hade knappast haft råd att skaffa denna värsting i dagsläget.

Jag vet att bl.a. Silva på senaste tiden har kommit med många smidiga men ändå ljusstarka pannlampor för traillöpning och orientering. De stora reflektorerna som stack upp högt ovanför hjässan är på väg bort och ersätts av smäckra LED-varianter med skarpt ljus och lång brinntid. Eftersom jag redan är mer än nöjd på pannlamps-fronten har jag inte tittat runt så mycket på andra modeller.

3 kommentarer:

Mikael Björk sa...

Löpning är ju så enkelt. bara att snöra på sig skorna och...

;-)

Camilla sa...

Mikael Björk: Det var så det var en gång i tiden. Innan jag sjönk ner i pryl-träsket... Ha ha!

askan sa...

Skulle vilja enkelt kunna komprimera säcken när vätskeblåsan töms, tycker den far runt inne i ryggan ibland.