fredag 14 maj 2010

Förebild och inspiratör

Har du någon förebild? Den frågan brukar ibland mina kunder få och då gäller det träning och hälsa. De flesta som jag ställer frågan till har faktiskt inte någon förebild, konstigt nog. Det finns ju många personer som ger ett hälsosamt intryck och som lever ett liv värt att att inspireras av och det behöver inte vara någon kändis. Förebilder, mål och värderingar än några av nycklarna till framgång, tycker jag.

En av mina stora förebilder är Ernest Schackleton. Ja, visst klingar det något bekant över det namnet? De flesta som får fundera en stund kommer såsmåningom på en koppling till Antarktisexpeditioner om de inte känner igen namnet på en gång. Han har förärats en adelstitel och bör således tituleras Sir Ernest Schackleton och han levde mellan 1874 och 1922. Fram tills för några år sedan hade jag också en diffus uppfattning om hans bravader, men så kom det ut en fantastiskt fin bok av Ola Skinnarmo, som ju gjort en expedition i hans fotspår. Jag läste den och blev imponerad och fascinerad!

Hans expedition till Sydpolen 1914 resulterade i att fartyget "Endurance" frös fast i isen och det tog 514(!) dagar innan Schackleton och hans besättning kunde räddas. Samtliga 28 män i besättningen överlevde! Förhållandena i islandskapet Antarktis och utrustningen man hade på den tiden gör det lätt att föreställa sig ett rent helvete, där ingen kunde vara säker på att få komma hem till England igen. Men Schackleton gav knappast upp, utan ingjöt mod i besättningen och visade prov på fantastiskt effektivt ledarskap och handlingskraft! Han offrade inga liv för berömmelses skull, vilket kanske vissa andra polarfarare skulle gjort. Efter en misslyckad expedition lär han ha sagt till sin fru Emily: "Jag trodde, min älskling, att du hellre ville ha tillbaka en levande åsna än ett dött lejon".


Fartyget går under medan expeditionens slädhundar ser på 1915.

Han längtade ständigt ut på nya expeditioner och när de inte blev av fick han problem med ekonomi, sprit och familjerelationer. Äventyr var hans grej och han dog under en expedition (av hjärtattack) i januari 1922, 47 år gammal.

Vill du läsa mer om Schackleton och se fantastiska bilder så rekommenderar jag varmt Ola Skinnarmos berättelse. Där fås också djupare förståelse för vad det måste inneburit att ge sig ut på så sydliga breddgrader under tidigt 1900-tal. Olas moderna expedition med all tänkbar finurlig utrustning blir knappst helt problemfri den heller.

2 kommentarer:

Fredrika sa...

Lite kul, det är många både atleter och företagsledare som anger Endurance (om Shackletons expedition) som sin största inspirationskälla. Så du är i gott sällskap :-) (Jag har den som ljudbok, dock inte lyssnat på mer än någon timme.)

Camilla sa...

Fredrika: Vad roligt! Jag visste inte att det var så, men blir blir knappast förvånad. "Endurance" är väl boken som han sjäv skrev (borde ju jag veta...)?