söndag 16 maj 2010

Utrustningsfunderingar del ett

Tröja och jacka för ett långt traillopp är vad detta inlägg kommer att handla om. Valet är inte så svårt när det gäller tröja. Det finns mycket som är både bra och riktigt snyggt på marknaden. Jag tänker såhär när jag väljer:

Det är viktigt att tröjan är tillräckligt lång ner på höften och inte slutar i midjehöjd. Ryggsäckens midjebälte och tröjans längd måste stämma bra överens för minsta möjliga krångel. Det är oerhört irriterande att behöva dra i tröjan när den åker upp och knölar in sig under midjebältet. Speciellt om jag ska vara ute i mer än ett dygn, och det ska jag ju! Sömmarna, speciellt kring axlarna, måste också vara väl placerade för att inte skava mot ryggsäcken.

Långa ärmar är också det ett måste. Jag gillar verkligen inte att svettas med solskyddskräm på kroppen, så tröjan får stå för solskyddet och då ska ärmen vara lång. Långa ärmar ställer krav på ett material som andas bra och är tunt men helst inte börjar lukta illa efter att ha blivit fuktigt av svett. Dessutom är det en fördel om materialet kan värma om det blir lite kyligt, t.ex. nattetid. Alla dessa krav finns det egentligen bara en variant av tröja som uppfyller: en underställströja i merinoull. Det är inte så svårt att hitta och dessutom finns det flera märken och roliga färger om jag skulle få för mig att matcha övrig utrustning.

Jacka är betydligt klurigare... Som du vet var jag ute och kikade efter jacka i veckan, men kom hem med ett par skor. Jack-jakten var dock inte förgäves eftersom säljarna jag pratade med gav en del tips och fick mig att tänka till på vad som verkligen är viktigt. Jackan kommer jag förhoppningsvis att använda så lite som möjligt under loppet, men OM den behöver plockas fram (och någon gång kommer den säkert att behövas även om vädret är perfekt) finns det en rad viktiga detaljer som kommer att avgöra komforten.

Den måste vara vattentät. Den måste ha huva. Den ska väga så lite som möjligt.

Vattentätheten behöver inte betyda Gore-Tex, även om det är ett välkänt och pålitligt material. Huvan skall sitta fast och vara integrerad med jackan, d.v.s. den skall inte vara avtagbar eller ihoprullningsbar i kragen eller något sådant. När en huva behövs är det viktigt att få på sig den utan krångel samt att det inte finns glipor mellan huva och jacka och heller inga kanter eller irriterande sömmar. Huvan skall gå att dra åt och gärna ha en lite styvare "skärm" så att vatten inte rinner rakt ner i ansiktet. Ventilation under ärmarna är fantastiskt bekvämt om jag ska springa eller anstränga mig i uppförsbackar med jackan på. Fickor är alltid bra att ha på en jacka och de skall naturligtvis vara placerade så att de är lättåtkomliga även om jag har ryggsäck på. Justerbar midja är ett plus, eftersom jackan då kan hjälpa mig att hålla värmen bättre och inte fladdra i onödan (även om ryggsäcken hindrar en hel del "fladder").

Jag har funnit en jacka som jag tror mycket på och som jag faktiskt redan beställt. Hoppas på leverans i början av veckan och kanske även en dag med regn, så att jag kan få testa vad den går för. ;)

Såhär ser den ut:

Denna kommer från Norröna och finns även i rosa(!), vilket jag naturligtvis valde bort direkt. I beskrivningen på webbshopen där jag beställde låter det som den perfekta jackan. Om den även funkar bra att cykla i så är det ett extra plus. Kan jag ha tur igen? När något låter för bra för att vara sant så är det ju ofta just det. Om priset är en indikator på funktion och kvalité så höjs mina förväntningar ytterligare ett snäpp. Tvåtusen spänn.

5 kommentarer:

anneliten sa...

Snygg! Och klart att den är värd 2000 spänn om den kan allt du vill att den ska kunna ;-)

Fredrik sa...

Intressant, tack för att du delar med dig. Jag har liknande tankar. Underställströja är en favorit och funkar bra i alla väder. Sen funderar jag på en softshell jacka från Salomon. Lite värme, tar lite vind och väta men ändå lätt och tar lite plats i ryggsäcken. På det en sån ultralätt vind/regnjacka. Om det är varmt men blåsigt/regn kan man ha den utan softshell jackan, den värmer bra också. På benen växla mellan short/korta tights och 3/4 tights på nätterna. Tror inte man ska behöva hela tights...Sen tycker jag det är helt ok att lukta på ett sånt här lopp :)

Camilla sa...

anneliten: Återstår att se om den lever upp till förväntningarna. Det känns bra att få medhåll om att 2000 kronor förmodligen investerats "rätt"!

Fredrik: Jag är kanske optimistisk som tror att jag inte kommer att behöva något "mellanlager", men jag räknar med att ständigt hålla mig i rörelse och därmed kunna hålla värmen på egen hand. Mer om mina tights-funderingar kommer...

Fredrik sa...

Jag tror nog du ska ha med dig nåt mer. Trött, mer gå än löpning och kan bli ganska kallt på natten på +2000m. Speciellt andra natten. Vi får fundera och finslipa lite. 100 dagar kvar!!

Ingmarie sa...

Den SER ju bra ut. (Luvan syns dock inte men jag antar att den är där?)Jag tror med som Fredrika att du behöver något mer upptill. Något som är lätt att ta av o på. kanske kan räcka med två av dina favvotröjor?