måndag 15 februari 2010

Tiden räcker (inte?) till

Ut i snön, bara! Foto: Sara Ringström


Att tiden inte räcker till för allt man vill göra, t.ex. träna är en vanlig ursäkt för att låta bli. Det är ju så mycket som ska hinnas med i en fartfylld vardag: jobb, familj, hemmet, vänner, se på tv... Dock är tiden den faktor som är gemensam för oss alla. Ett dygn har 24 timmar. En vecka består av sju dagar. Hur vill du fylla din tid, gapar du efter mycket eller är du fokuserad på några få saker?

Träning har hög prioritet i mitt liv. Det underlättar förstås att hinna med att träna när det samtidigt är mitt jobb. Jag kan gå av ett arbetspass och inom ett par minuter sitta på roddmaskinen för att värma upp. Behöver inte ens byta om! Men hur kul det än är att träna så är det nödvändigt med en plan för att hinna med det jag vill under en vecka. Planer är roligt och de får gärna vara ambitiösa och innehålla en och annan utmaning.

Under helgen har planen för den kommande veckan tagit form i mitt huvud och jag har bestämt mig för att högprioritera löpningen och se om jag kan få till ett löppass varje dag på minst 20 kilometer. Det skulle innebära att jag kan summera veckans mängd till 140 km på söndag kväll. Minst. Det borde göra mig lite sliten, både fysiskt och mentalt, något som förra veckans "utmaning" inte riktigt kunde åstadkomma. Observera att jag inte sätter några mål för tempo, utan endast för mängden. Vissa dagar, som idag, går det galant att hitta tid till 20 km. Andra dagar kommer jag att få tänka till och planera effektivt.

Mängden är målet och det skall uppfyllas varje dag. Det kan med andra ord gå hur långsamt som helst. Det låter kanske märkligt att söka efter utmaningar som gör dig sliten, men kom då ihåg att årets största lopp för min del är Ultra Trail du Mont Blanc. Där kommer det krävas pannben av pansar, vill jag lova!

Just nu är jag på väg ut i snön för veckans första 20 km-pass. Det ser grått och mulet ut för tillfället men om väderprognosen stämmer får jag chans att se en glimt av solen. Jag kan ju alltid hoppas!



1 kommentar:

Ingmarie sa...

Jag är till 100% säker på att du grejar det!Om inget "utifrån händer. Typ en isfläck fäller dig eller en orkan tvingar dig vara inomhus. Fast d kutar u troligtvis runt, runt, fram och tillbaks tills Garmin är nöjd. ;-)