onsdag 24 februari 2010

Hur vältränad är jag?

Vill du gissa hur vintertränad jag är så kan du vara med och tävla (se längst ner i detta inlägg)!

Detta är en av de strålande vackra vinterdagar som vi kommer att tala om resten av året. Det har hunnit bli en behaglig temperatur såhär mitt på dagen och SOLEN VÄRMER! Fåglarna kvittrar och det är en härlig sportlovs-stämning ute.

Nästan exakt 25 kilometer lång blev dagens runda. Jag inledde med en liten extrasväng för att få med en hyfsat lång och brant backe i närområdet. Den backen känner jag mig alltid nöjd att få besegra. Sedan bar det avtill lilla Ica-butiken för att inhandla semle-bullar att ha med till fikat på min lilla utflykt. Ryggsäcken hade jag laddad med en halvliterstermos med te.

När jag närmade mig sjön Norrviken kom jag på den galna idén att jag skulle springa ut på den plogade skridskobanan som slingrar sig runt hela sjön (totalt 14 km). Det var en ganska dum idé, visade det sig. Mina Icebug har tappat några dubbar och de sitter på för islöpning strategiska ställen, vilket gjorde att det blev onödigt slirigt att springa på en plogad skridskobana. Några kilometer fick jag stå mitt kast och passade även på att ta den första av två fikapauser i solskenet ute på isen. Vid sjöns norra ände klev jag av sjön och upp på stabil cykelbana istället. Plötsligt märker jag att jag anpassat löpsteget till islöpning och det känns konstigt att springa normalt igen.



Inte så bra underlag för löpning...



Det blev strandkanten på västra sidan av Norrviken. Cykelbana och stigar ledde vägen söderut. När jag vikt av från sjön blev det dags för fikapaus nummer två, för att jag hade lust och för att det fanns gott om te och bullar kvar i min ryggsäck. Fikapausen varade lagom länge för att jag skulle hinna bli en aning kall och därmed sugen på att börja röra mig framåt igen. Vid minusgrader gäller det att vara effektiv i fikandet för att inte stelna i tår, fingrar och löparben.

Löparfika med tillplattad bulle

Det enda jag i förväg hade bestämt var att dagens runda skulle bli minst 20 kilometer lång. Riktigt vart det skulle bära av var inte klart när jag gav mig ut. Vid andra fikapausen hade jag flera valmöjligheter som kunde göra turen olika lång. Direkt hem kändes inte som ett alternativ och därför tog jag en sväng förbi Sollentuna Golfklubb och Järvafältet. Summan blev till slut 25 kilometer och jag kände mig hyfsat fräsch efteråt. En alldeles lagom och behaglig onsdag.

Nu utlyser jag en tävling här på bloggen: den som gissar på och kommer närmast min snitthastighet per kilometer under detta vinterlöpningsapss har chansen att vinna MIG! På så sätt att jag hjälper dig att genomföra och utvärdera ett konditionstest på löpband eller så är du välkommen att gästa någon av mina klasser på Sats om du vinner. Konditionstestet kommer att utföras på Sats Sollentuna. Som en liten ledtråd kan jag ge information om att min snittpuls under passet låg på 150 bpm. Fikapauserna är borträknade. Vill du vara med och tävla så mailar du din gissning till camringstrom@yahoo.se senast imorgon, torsdag, klockan 22.00!

3 kommentarer:

Frida sa...

Jag vill gissa, men om 150 ska va till hjälp så måste jag veta din maxpuls! För den vill jag helst inte chansa på, då måste jag ju utgå från ålder och sånt vågar jag inte gissa på :P
Jättekul med bollträning idag,
Jag <3 min boll forever! Mysigt med fika på passet, så tänkte inte jag men efter 25km var det gott med 30g kolhydrat i en lyxig gel och 120mg koffein. Påföljande 10km gick jag som ett skållat troll... Nu full fokus på OS och skidorna. Hoppas vi ses på någon roligt träning i framtiden!

Camilla sa...

Frida: att gissa är ju grejen! Ledtrådarna i form av sträcka, puls och underlag är inte mycket att gå på. Och det är meningen! Gissa på nu, vi pratade ju lite tempo igår... (bästa ledtråden hittills).

Ingmarie sa...

Det är lustigt det där med hur man vänjer sig vid underlaget. När jag kutat länge i snö(modd) så känns det som om skorna har fått sugproppar under sig när jag kommer på barmark. Det blir hur tungt som helst!Det borde ju liksom bli tvärtom...