fredag 19 februari 2010

Snösnack

Borde det inte varit Anja Pärsons bragd-brons som blev dagens stora samtalsämne? Fel, fel, fel! Idag har nästintill alla jag pratat med diskuterat vädret. Mer specifikt så har det handlat om snön. Nio av tio har varit negativt inställda till snön. När jag tänker efter så är det nog faktiskt bara en enda person som uttalat sig positivt om vädret idag av dem jag pratat med.

Med vädret är det som med tiden. Det är lika för alla och vi blir aldrig någonsin nöjda.

Kanske är jag lite dum i huvudet men jag gillar när min utmaningsvecka bjuder på en extra, oväntad utmaning i utmaningen. Jag minns ett femmils löppass i somras (nåja: 2 x 25 km var det egentligen) i riktigt skitväder i somras. Det regnade och blåste och var ganska kyligt i luften. Jag klev innanför dörren hemma helt genomsur och kall. Ett varmt bad tinade upp mig och känslan av att ha genomfört passet/passen vädret till trots stärkte mitt självförtroende.

Offer-mentaliteten har aldrig legat för mig så jag upprepar det som står i rubriken till min blogg: Gilla läget! Imorgon blir det minst 20 km snölöpning för min del. Några ultra-frälsta kommer att hålla till runt Råstasjön i Solna och springa i fem timmar (10-15). Det skulle förvåna mig mycket om de stannar hemma på grund av vädret. För två år sedan var jag med där men att springa runt, runt på samma bana lockar mig inte just nu, så det blir en egen "upptäckarrunda" på annat håll.

5 kommentarer:

gullfot sa...

Alltså, jag gillar faktiskt snön. Att springa i snö är det närmaste trail vi kommer i stan ju!! Blir mest glad.

När jag tänker efter gillar jag nog faktiskt allt. Bara man får springa <3

gullfot sa...

...och förresten, du ska inte ut på Lidingö och pulsa med Rune istället? Lidingö ultra som arrangerar men det var öppet även för dem som inte springer loppet. Har aldrig hört honom föreläsa och får äntligen chansen.

Ingmarie sa...

Jag gnäller över vädret och sliret för jag tycker det är tjatigt just nu. Och så känns det alltid lite bättre efter lite gnäll. hehe;-) Men det ska bra mycket till för att jag ska ställa in ett löp-pass. Faktum är att det aldrig har hänt! EN gång fick det bli löpbandet i stället för det var absolut skridskogata ute.Däremot får man anpassa både fart och längd ibland och det gäller att inte vara för dumdristig...

Camilla sa...

gullfot: precis så tänker jag också (snö=trail)! Jag var med ute på Lidingöseminariet för två år sedan. Jättetrevligt! Och god mat...

Ingmarie: Du vet vilket väder som jag skulle kunna gnälla på. Men dit är det många månader än, hoppas jag! ;)

Ingmarie sa...

Och då skulle jag ALDRIG gnälla för det kan ALDRIG bli för varmt. ;-)