torsdag 18 februari 2010

Kilometersamlaren

Att ha det tydligt uttalade målet med minst 20 km löpning varje dag denna vecka är fantastiskt lärorikt. Det går att pussla ihop kilometer efter kilometer, bara viljan finns där. Och det gör den. Mer än halva veckan har passerat och 82 km är hittills avverkade. De allra flesta har löpts i snömodd. Några få har löpts i mina "barfotaskor", Five Fingers, på löpband inomhus.

Idag hjälpte Helena (henne jag berättat om tidigare, den nya löparen) mig att få ihop halva dagsdosen. Vi körde tema raksträckor när vi tog Valhallavägen västerut för att sedan snedda över Ladugårdsgärdet och vända tillbaka samma väg hem igen. Massor av modd och en kylig vind försökte störa oss, men vi bara skrattade och löpte vidare utan att bry oss speciellt. Vi snarare konstaterade hur snabba och starka vi kommer att känna oss när våren kommer, snön smälter, marken torkar upp och vi slipper bylta på oss så mycket kläder.

Jag lär mig saker om mig själv, både fysiskt och mentalt, på den här utmaningen. Igår kändes benen sega, idag betydligt lättare. Och har jag sagt att jag skall genomföra något så gör jag det också. Men helst utan tidspress. Med tanke på underlaget är det säkert smart, eller är jag bara feg? Kanske det kan bli nästa utmaning?

Inga kommentarer: