onsdag 3 februari 2010

Testing, testing...

Powerplate är en träningsform som min fantastiska vän Ingmarie talat varmt om. Hon är delaktig i ett nytt Powerplate-center på Torsgatan i Stockholm och de har nu haft öppet några veckor. Idag var det dags för mig att göra ett studiebesök och få prova på.

Jag var något seg i benen efter funktionella pass både måndag och tisdag så jag hade höga förväntningar på att det skulle bli jobbigt och svettigt. Något jag blivit förvarnad om. Men jag är ledsen, Ingmarie, jag upplevde det inte som jobbigt. Och inte speciellt svettigt heller. Men det var kul att få se och känna på apparaterna i verkligeheten och vi hade en fantastiskt mysig lunch efteråt.

Några som också provade nytt idag var ett stort gäng niondeklassare som jag instruerade i yoga. Tjejer och killar mitt i tonåren är knappast kända för sitt lugn och sin koncentrationsförmåga, rent allmänt sett. Jag kan villigt erkänna att jag hade duktigt med fördomar om hur det skulle bli att instruera dem i yogaflöden. "Skärp dig nu", sa jag till mig själv strax innan vi skulle köra igång, "de är ju nästan vuxna och kan säkert koncentrera sig och vara lugna". Men fördomarna besannades och nu står högstadielärare ännu längre ner på min lista över potentiella alternativa yrkesval. Och det var knappast högt upp innan dagens övningar. Kanske såddes ett frö hos några av dem och om bara någon enstaka elev blivit liiite mer nyfiken på yoga så var det värt besväret.


Foto: Sara Ringström

Yoga i snön= kylterapi för rumpan.

2 kommentarer:

Ingmarie sa...

Vilken härlig bild! Som jag själv skrev så tyckte jag inte det var lika jobbigt som när jag gör det själv heller. ;-) Är glad att du kom i dag!:-)

anneliten sa...

Å vad tufft av dig att ge dig på Yoga med 15-åringar, dessutom könsblandat. Då måste ju all kaxighet fram! Jag har nog av 15-åriga fotbollstjejer och tappra försök att få dem att förstå att det kan vara bra att träna sig på att springa...