torsdag 18 november 2010

Helan och halvan

Vätternrundan på 30 mil är en lång utmaning. Hur tuff den blir beror förstås på väder, cykel och tempo samt en del andra förhållanden. Men lång är den, inget snack om saken.

Den har en lillebror (eller -syster, kanske?) som är hälften så lång, med dubbelt så vacker! Halvvättern. I beskrivningen på hemsidan kan följande läsas om Halvvätterns bana: "Halvvätterns 150 km långa banan börjar söderut från Motala innan den vänder tillbaks igen efter Tällekullen över slätten.

Banan är mycket vacker, varierad och lagom utmanande för både nya och vana cyklister. Starten sker i grupper under morgonen/förmiddagen och målet stänger inte förrän till kvällen vilket innebär att du har hela dagen på dig, om du vill."






Jag väljer att göra Halvvättern som ett genrep inför den stora rundan, eftersom det här loppet körs helgen före. 2009 startade jag i Halvvättern för första gången och 2011 blir min andra halva. Det blir verkligen ett riktigt cykeltema den här juniveckan. "Helan" är fullbokad sedan mer än en månad tillbaka, men här finns det platser kvar.

Till nästa cykelsäsog blir det kanske verklighet av min dröm att införskaffa en landsvägsracer i rätt storlek. Motivationen till min cykelträning sitter kanske inte helt och hållet i själva cykeln, men jag är övertygad om att det blir en gnutta roligare med mer behaglig sittställning så att mina starka ben kan få komma till sin rätt.

Inga kommentarer: