onsdag 3 november 2010

Fråga en PT

Personliga tränarnas kontor har en stor glasvägg ut mot träningsytan med alla maskiner och redskap. Det är verkligen inget ställe där vi gömmer oss, utan tvärtom. I eftermiddags satt jag där en stund för att kolla mina mail samt sortera lite papper. En ung, blond tjej med en iPod på armen kommer fram till dörren (även den i glas) och jag vinkar till henne att det är okej att kliva på.

"Får jag ställa en snabb fråga till dig?" undrar hon. Jag kan knappast svara för personliga tränare i allmänhet, men åtminstone jag gillar att svara på träningsfrågor så mitt svar till henne blir givetvis "givetvis". Nyfiket sträcker jag på ryggen, spetsar öronen och undrar vad som skall komma. "Hur tränar man bort det här?" får hon ur sig samtidigt som hon lyfter ena foten från golvet och nyper tag högt upp på ena lårets insida. Det är inte så speciellt mycket hon kan greppa tag i, men ett par centimeters tjocklek har nog "det där" som hon uppenbarligen inte gillar att ha på sin kropp.

Suck... Den här typen av fråga är aldeles för vanlig. Jag brukar alltid svara med sanningen: din kropp har lagrat underhudsfett där, inte speciellt mycket och när du lyfter upp benet sådär och nyper tag hårt, ja då finns det något att klämma i eftersom musklerna är helt avslappnade. En del frågeställare klämmer tag på överarmens baksida samtidigt som de håller upp armbågen i axelhöjd. Samma svar där. Ibland trillar poletten ner redan vid det svaret, men det händer att de frågar vidare. Det hände idag. "Men HUR blir jag av med det?" envisas den blonda tjejen. Nu blir jag lite mer ironisk i mitt svar och säger att "du sitter väl inte i insida-lår-maskinen och kämpar i tron att den gamla myten om punktförbränning fungerar?". Innan hon svarar nej hinner jag uppfatta en mycket snabb och generad blick på just den maskinen.

För oss som jobbar med träning är det en gåta hur lite kunskap det ibland finns om hur kroppen fungerar. Det här är kanske jämförbart med att fråga en kock om hur man kokar ett ägg. Och samtidigt är det tacksamt, för om någon verkligen vill veta och verkligen vill lyssna på svaren, har vi otroligt mycket att ge. Kunskap som kan förbättra livskvalitén.

Jag hoppas att jag kan få mina kunder att sluta fokusera på problemen för att istället upptäcka glädjen i träningen och kunna se och känna sina framsteg. Naturligtvis försökte jag få den blonda tjejen att förstå att en personlig tränare skulle kunna vara nånting för henne, på ett snällt sätt. Det gick inte den här gången, men förhoppningsvis har jag väckt en tanke.

2 kommentarer:

Ulrica sa...

Och om man är intresserad av att anlita dig som PT, hur går man tillväga?
/Ulrica

Camilla sa...

Ulrica: Då blir du medlem på Sats (om du inte redan är det) och inhandlar ett avtal på mellan 1 och 50 timmar på vårt center i Sollentuna. Men för tillfället är jag fullbokad och det är väldigt osäkert om jag kan ta emot nya kunder före årsskiftet.