måndag 26 april 2010

Terräng till frukost

Tiiidig morgon. Jag smyger upp ur sängen så tyst jag bara kan, för att några minuter senare förbanna kaffebryggaren som väsnas mer än vanligt. Så bär det av till skogs efter att ha inmundigat en halv kaffekanna och verkligen vaknat. Godmorgon rötter, stenar och lera!

Säsongens första(!) vurpa sker efter bara 2-3 kilometer. Det hör till att trilla ibland och löpartightsen som jag bär denna morgon har redan slitits sönder mot en av stenhällarna längs spåret. Det var förra säsongen, det. Nu fixar jag en mindre elegant landning på högersidan i en lerpöl efter att ha försökt hoppa över den via en sten. Kommer på benen snabbt igen och skuttar vidare. Jag kommer att få en andra chans att ta mig förbi lerpölen.

En ytterst behaglig temperatur på cirka 7 plusgrader, frisk luft, fågelsång och ett gott humör. Det är den bästa av måndagmorgnar! Solen tittar fram ett par minuter och solljus som silas mellan tallgrenar och lyser upp mossbeklädda stockar och stenar, det är så fantastiskt vackert! Löpningen flyter på fint och några fler vurpor blir det inte idag. Men ren och torrskodd kan jag inte ta mig igenom det här löpspåret och det är en del av charmen. Så här kommer ännu en nördig bild på ett par skitiga dojjor, för det är såhär det ska se ut om jag haft riktigt kul i skogen!


Äntligen ser de nya trailskorna ut som... just det, trailskor!

6 kommentarer:

askan sa...

Det är vad jag kallar en bra morgon! Förutom vurpan då :)

Fredrika sa...

Åh, är det Speedcross? Är du nöjd med dem? :)

Vurpor ja... det hör till! Blev två stycken för mig på Munka i lördags...

Camilla sa...

askan: vurpor får man räkna med! Visst gillade du Munkastigen?

Fredrika: ja, det är Speedcross och de har blivit nya favoriter!

askan sa...

Ja Munkastigen var kanon och jag vurpade också...

Är Speedcrossen breda eller smala?

Camilla sa...

askan: jag upplever att de passar mina Kalle Anka-fötter bra, så svaret blir: breda.

Ingmarie sa...

Vilken tur att du inte slog dig! Och visst var det en härlig morgon även om jag fick hålla mig till cykel, bad (inomhus) och promenad. :-)