tisdag 27 april 2010

Framgång

"Vad är framgång för dig?" Den frågan var central i en utbildning som jag deltog i under söndagen. Utveckling, trivsel, att nå mål var några förslag som kom upp. För mig är framgång att nå uppsatta mål och dessutom hitta nya att sträva mot.

Förra året hade jag förmånen att ha en personlig coach under en period. Han antydde att jag satte mål som jag visste att jag skulle klara av. Men så enkelt är det inte. Jag ser det som en trappa. Jag måste ju ta nästa steg för att kunna komma till toppen av trappan (om den nu nånsin tar slut). Vid uppfyllandet av ett mål ser jag nästa steg, nästa mål, som tar mig högre.

Om någon sagt till mig för fyra-fem år sedan att jag skulle anmäla mig till europas tuffaste terränglopp hade jag bara skrattat och skakat på huvudet. Nu står jag här, redo att satsa. Jag vet inte om jag kommer i mål, för det är nästan ofattbart långt och antalet höjdmeter är groteskt många. Ett mål som jag vet att jag klarar av? Knappast. Känslan är spännande, kittlande och skrämmer mig en aning.

Den här morgonen är jag på väg till Emelie för att tillsammans med henne samla kilometer i terrängen inför detta.

2 kommentarer:

Annelie sa...

Vad roligt, jag var på en workshop igår där vi tog upp betydelsen av "framgång" och "karriär", om de skiljer sig från varandra eller betyder samma sak för oss. När jag läser det du skriver om din personliga coach tänker jag direkt att det är skillnad på "mål" och "vision". Och det kan ju vara en vision att, som du gjort, ta de mindre stegen och se var du hamnar. I det här fallet hamnade du i ett tufft terränglopp!

Camilla sa...

Annelie: nu blir jag nyfiken och vill veta mer om hur era diskussioner gick! Hur skiljer sig "framgång" och "karriär", t.ex?