tisdag 13 april 2010

Precision

I förra veckan kom det feedback från en av mina Pilatesklasser. En av tjejerna som aldrig tränat för mig förut tyckte att jag hade mer fokus på exakthet och precision än någon annan instruktör. Lite osäker på om hon tyckte att det var bra eller dåligt tackade jag för återkopplingen och kände mig själv nöjd. Det är så jag vill vara som instruktör och PT -noggrann. Nästintill petig.

Det krävs bra kroppsuppfattning för att kunna träna bra funktionell styrka och under den kategorin klassar jag in även Pilates. Det går att fuska och då kanske du imponerar på någon som inte har full koll men priset du betalar är sämre träningseffekt och ökad skaderisk. Men jag tror faktiskt inte att så många medvetet fuskar. Det handlar om okunnighet, helt enkelt.

Jag gjorde säkert tusen fel när jag första gångerna klev in bland fria vikter på gymmet. Likaså när jag yogade första gångerna. Som tur var fick jag bra hjälp av kunniga instruktörer och träningskompisar. Bland det jobbigaste jag vet i träningsväg är att gå en utbildning för vår Pilatesexpert på Sats, Cecilia. Hon hittar alla små fel jag gör och när hon får mig att rätta till dem blir övningarna sjuuukt tunga!

En av mina uppgifter som PT är att förbättra mina kunders kroppsuppfattning genom att vara petig med utförandet i övningarna. "Du säger väl till om jag gör fel?" sa en kund för några dagar sedan. Och det gör jag absolut! Min prestige som PT skulle stå på spel om jag tillät mina kunder att fuska eller om jag skulle försöka få dem att göra övningar som är för svåra.

Efter gårdagens Pilates berättade en av deltagarna att hennes naprapat bett henne att ofta sträcka på sig som om hon ville visa upp en medalj på bröstet. Bra tips! Själv tyckte hon att det kändes som att hon ville göra sig märkvärdig, men förstod såklart syftet med en bättre hållning. Sträck lite extra på dig och sänk axlarna neråt-bakåt. Var lite märkvärdig i din hållning. Kika också på folk runtomkring dig. Du kommer garanterat att finna fler "hösäckar" än "medaljbärare". Inte konstigt att många har ont i axlar/nacke/rygg...

Inga kommentarer: