lördag 17 april 2010

Kolla kartan

En av tjusningarna med landsvägscykling är att komma ut på nya vägar, tycker jag. Det är en ren fröjd att plocka fram vägkartan hemma på köksbordet på morgonen och fundera ut i vilken riktning dagens tur kommer att ta mig. Och kanske även hur lång den kommer att bli. Jag är nog något av en kart-nörd för jag kan sitta länge, länge och studera vägar och stigar.

Jag planerar just nu årets första utomhustur på min något för stora Bianchi. Jag har skrivit om den tidigare, min impulsinköpta hoj som tagit mig många mil, bland annat runt Vättern fyra gånger. Att det dröjt så länge beror på att jag är väldigt bekväm som cyklist. Jag vill helst ha värme och grusfri, slät asfalt. Gick det att beställa medvind längs hela cykelturen så hade jag förmodligen gjort det också.


Det är verkligen dags att börja samla mil i sadeln inför årets Vätternrunda. Som tur är kan jag till viss del tillgodogöra mig vinterns alla pass i cykelsalen på Sats också. Cykelmusklerna har åtminstone fått hålla igång. Nu handlar det mest om att "bli ett" med framför allt den hårda cykelsadeln på min Bianchi.




Vart bär det av idag?

Första turen utomhus förra året blev hela sju mil, läser jag i träningsdagboken. Ska bli spännande att se hur långt det blir idag. Att någon eller några av vägarna på kartan ovan kommer att besökas är högst troligt.

Inga kommentarer: