fredag 9 april 2010

April är upp till bevis


Beläggningen på gruppträning sjunker traditionellt sett alltid i april. Januri till mars är hyfsat stabila månader men sedan händer något. Kan det möjligtvis vara vårens utomhusaktiviteter som lockar?

Som yogavikarie och (ordinarie) Pilatesinstruktör på Sats Zenit igår fick jag leda två halvfulla klasser. Jag vet med säkerhet att det i början av veckan till och med fanns en väntelista, i alla fall för Pilatesklassen. Men när klockan slagit 17.30 var endast halva gänget på plats. Om svaret är att inomhusträningen ersätts av utomhusträning kan jag köpa det. Det är underbart att vistas utomhus och röra på sig!

Ännu har vi kanske inte börjat rota längst in i garderoben och insett att förra årets sommarkläder sitter sämre. Eller sämre än vi minns det, snarare. När den riktiga värmen kommer framåt maj månad, ja, då är det dags för väldigt många att komma in och träna igen! Jag önskar att fler hade kontinuitet och långsiktiga mål med sin träning. Tyvärr är det fortfarande så att vi styrs mycket av fåfänga och den kortsiktiga "panik"-känslan att komma i form på X antal veckor. Det är ett skäl att börja träna, så gott som något, vi har kanske alla börjat i en känsla av "måste", "borde" o.s.v. Som gruppträningsinstruktör och personlig tränare är detta extra påtagligt i april och maj.

"Få platt mage"? Inget för långsiktig inre motivation... Foto: Sara Ringström



Jag öste beröm över mina Pilates-deltagare för deras fantastiska träningsrutin. Pilates kräver kontinuitet och tålamod för bra resultat. Och bra resultat är i det här fallet en stabil bål och en fantastisk hållning. Pilates är för alla, det kan aldrig bli varken för lätt eller för svårt.

Ett sätt att hålla liv i deltagarnas träning är att hitta på det lilla extra ibland. Ikväll kör vi tvåtimmars cykelklass i Sollentuna. Strax innan gatorna sopats rena ger vi järnet tillsammans inomhus! En riktig cykelfest!

1 kommentar:

anneliten sa...

Förstår att det är trist när det inte är fullt. Som deltagare irriterar jag mig alltsom oftast på att passen på mitt gym blir fulla på nolltid (särskilt spinning), men när det väl är dags finns det nästan alltid tomma cyklar. Andra har då blivit utestängda tänker jag...