måndag 25 januari 2010

Personligt varumärke

Har du ett sådant?

Jag är nyfiken på mig själv. Jag är övertygad om att jag har mera kapacitet att utnyttja på många olika sätt. Det finns en resurs hos mig som ännu inte kommit till sin fulla rätt. Jag har ännu inte blommat ut i full blom. Men jag ska se till att göra det!

Personlig utveckling är väldigt spännande, tycker jag. En av de mest värdefulla "utbildningar" jag genomgått i ämnet är den om Personligt Varumärke. Precis som att du har en uppfattning om olika företag, varor och tjänster kan andra människor ha en uppfattning om dig. Det har de med stor sannolikhet också. Vilka signaler vill du sända ut till din omgivning?

Efter att ha grottat ner mig ordentligt i detta växte en bild om hur jag vill uppfattas fram. Vissa värderingar och drivkrafter är viktigare än andra. Jag drivs t.ex. inte av pengar. Att ha en hög månadslön räknat i kronor är inget som direkt sporrar mig. Jag vill uppfattas som seriös och kunnig. Hemma hos mig finns snart ett helt bibliotek med träningslitteratur, t.ex. Det är böcker som jag läser om och om igen och några som jag skummat lite i.

Mina värderingar är självklart många och de har en rangordning. Tre av dem känns starkare än alla andra och det är dessa jag vill kommunicera ut med handling, ord och kroppsspråk:

Ärlighet - jag kan inte luras eller ljuga. Det är viktigt för mig att vara sann mot mig själv och andra.

Omtänksamhet - jag bryr mig om de som finns i min närhet. Vill uppmuntra och hjälpa om jag kan.

Kämpaglöd - tjurigt envist vägrar jag ge upp och jag vill tro att allt är möjligt!

Dessa värderingar gäller både privat och yrkesmässigt. För du kan också skilja på din yrkesroll och ditt privatliv. Har du funderat på hur du vill uppfattas och om du kommunicerar ut det till din omgivning?

9 kommentarer:

gullfot sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
gullfot sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
gullfot sa...

Vad lustigt Camilla! Jag har sedan helgen börjat funderat jättemycket just på personligt varumärke och pratade för bara någon timme sedan om det med min karriärcoach.

Mitt första intryck när jag läser dina värderingar är att de stämmer precis med hur jag uppfattar dig, även om vi inte känner varandra så väl. Ett tecken på att du har lyckats med ditt varumärke, alltså :-)

Får återkomma med mitt, eftersom jag funderat på att blogga om det själv.

Coolt!

P.S. det var jag som tog bort en felskriven kommentar och en rättelse ovan, inga konstigheter alltså :-)

Snabba Fötter sa...

Tjena Camilla!

Äntligen har du börjat blogga! Jag ska följa dig mot dina coola mål. Jag får nöja mig med Boston Marathon så länge.

Ingmarie sa...

Verkligen lustigt! Även jag har funderat på detta ämne. Inte direkt om "varumärke" men om vad som begränsar och varför man (jag) inte kan/vågar bli den man(jag) är ämnad att vara.Tack för ett superinlägg min kloka, vackra vän.

anneliten sa...

Var på ett föredrag om just prtdonligt varumärke för ett år sedan - jag gillade inte alls kvinnan som föreläste (självgod) och det blev inget mer av mitt eget varumärkestänk. Men nu blir jag inspirerad av dig! kanske något att fundera på på nästa löparrunda?

anneliten sa...

personligt ska det stå...

Camilla sa...

gullfot: vilket sammanträffande!Och jag har jobbat med mina i två år, så det är ju ett tecken på att det funkar att du som inte känner mig så väl märker att värderingarna stämmer.

Ingmarie: tack! :)

anneliten: minns du vad hon hette? Jag har läst en bok som jag upplevde på samma sätt, men haft turen att höra trevliga och karismatiska personer prata också.

Anonym sa...

Jag funderar också på det. Läser just nu Ebba Lindsös bok, som jag ser som ett sätt för henne att bygga upp hennes personliga varumärke, som också är jobbvarumärket, då det solkats och dragits i smutsen.

På jobbet tog jag före jul, ett starkt ställningstagande i en fråga, som definitivt är ett personligt varumärke.