tisdag 19 januari 2010

Ännu ovetande

Något mail från UTMB kom det inte igår. En nervös väntan fortsätter alltså. Loppet är bokat till 145%, vilket betyder att det bara är cirka två tredjedelar som får en plats. Att jag känner mig osäker på hur "lottningen" går till gör det hela ännu mera spännande.

När det gäller löpning så är ett av mina favoritlopp hittills Ursvik Ultra. Den smått galna idén att göra ett riktigt långt och jobbigt lopp föddes av två multisportare (förstås) för drygt tio år sedan. Loppet består av fem varav på Extrem-spåret i Ursvik, Sundbyberg. Ett varv mäter 15 km. För att ytterligare öka utmaningen går starten 24.00 och tidpunkten månadsskifte mars-april gör underlaget svårbedömt på förhand. Det kan vara allt från packad snö och is till torrt och fint. Jag har genomfört loppet två gånger och första året var underlaget jättefint.

Förra året var det blött på många ställen i Ursviks motionsområde. De första 3 kilometerna dansade jag fram mellan vatten- och geggpölar. Hann till och med tänka tanken att "det går ju riktigt bra att hålla fötterna torra". Det var innan jag kommit ut på det fält som vattnet runnit ner till och blivit stående... Återvändo fanns inte att tänka på, så det var bara att gladeligen hoppa i vattnet som nådde upp till nästan halva mitt underben och plaska igenom jättepölen. Och det var svårt att glädjas ordentligt på andra sidan pölen eftersom det återstod ytterligare fyra möten med den i aprilnatten. Dessutom fanns det fler blöta ställen att passera även om inget var lika djupt. Utetemperaturen låg strax över noll och mörkret kändes kompakt. Precis detta är charmen med loppet!

Loppets enda vätskekontroll ligger vid varvningen vid Ursviks motionsgård. Det är upp till dig att fylla på med vad som kan tänkas behövas inför nästa 15 km-varv. Någon support ute på banan är inte tillåten. Det är kallt, mörkt, skitigt, tuff terräng och oftast ensamt ute i skogen. Du kan vara säker på att bli jättetrött. Och jag älskar det!

Nyfiken på loppet? Du kan läsa mer här:
http://www.ursvikultra.se/

Inga kommentarer: