torsdag 14 januari 2010

Enkelt eller svårt?

På köksbordet bredvid datorn ligger "Lore of running". En nästan 1000 sidor tjock löparmanual där framsidan antyder att ingen löpare som kallar sig seriös kan klara sig utan den. Den är givetvis på engelska, de tjockaste läro- och handböckerna brukar vara det. Och den är tung, inte riktigt som en tegelsten, men nästan: 1634 gram väger den. Den kommer inte att få följa med i väskan för att jag ska läsa den på bussen precis. Jag visste inte att den var så enorm när jag beställde den på webben, men jag borde förstått.

Vissa saker som verkar enkla vid en första anblick kan visa sig vara fruktansvärt svåra och komplicerade ju mer du börjar studera dem. Eller var det kanske enkelt från början och det blir först när vi försöker förklara och beskriva som det plötsligt verkar svårt? För ett par år sedan köpte och läste jag "Malins löparbok" som inte på långa vägar är lika tjock som "Lore of running", svensk som den är. Den var fin, men gav mig inte så mycket mer än en bekräftelse på att jag har hyfsad koll på det där med löpning. För Malin och för mig är löpning enkelt. Räcker det, eller kommer mina ögon att öppnas och kommer jag att få helt nya insikter efter att ha plöjt "Lore of running"? Jag väger boken i händerna och känner mig spänd och förväntansfull. Jag ska nog börja bläddra i den nu.

1 kommentar:

Ingmarie sa...

Du kommer att gilla boken! Min är väl tummad. .-)