torsdag 16 september 2010

Vilken dag!

Efter en smarrig frukost med mycket kaffe var det bokstavligen dags att trampa igång denna späckade torsdag. Min gamla trotjänare till cykel, den treväxlade Puch från -81, tog mig till Sats Sollentuna och dagens första kund. En timmes konditionspass för henne som blev svettigt och effektivt, om än inte lika roligt som dansaerobics.

Mellanmål för mig med nybakt surdegsfralla från Balders Bröd i Sollentuna centrum. En krispig gyllenbrun skorpa och ett segt innandöme gjorde sig verkligen bra tillsammans med ekologiskt jordnötssmör! Bra bränsle för en cykeltur in till city och Sats Odenplan. Jag räknade till inte mindre än tre regnskurar under cykelturen in till city och bitvis möttes jag även av en hård motvind som gjorde att det regnade på tvären, d.v.s. rakt in i ansiktet.

Tanken var att ta med min löpadept Helena ut på en runda, som blivit något av en torsdagstradition. MEN idag blev vi "wild and crazy" och hoppade in på ett aerobicspass! Det var ett baspass, vilket var tur. För mig var det klurigt nog att kunna gå åt samma håll som de andra deltagarna och jag satte långt ifrån alla stegkombinationer. I ärlighetens namn var det nog inte ens hälften som jag lyckades göra rätt. Roligt var det i alla fall. Min uppmärksamhet på instruktören och mina egna armar och ben gjorde att jag inte ens märkte att flera kollegor stod utanför de stora glasfönstren och lät sig kungligt roas av mina klumpigheter.

Så laddade både Helena och jag om för ett lunchpass i cykelsalen. Detta 45-minuterspass på torsdag lunch har jag instruerat i två år och det är en fantastiskt klass på många sätt. Det är stört omöjligt att förutspå hur många deltagare som kommer. Torsdagar är den sämsta träningsdagen, sett till antalet besökare på träningscentren. Ibland kommer 5 och ibland kommer 35. Entusiasmen och energinivån kan variera enormt från vecka till vecka. Idag glömde jag räkna antalet deltagare, men det var 25-30 st, uppskattningsvis. De hade gott om energi och detta inspirerade mig att ta i lite extra!

Snabb (för snabb) lunch och så nästa PT-kund som jag lovat ge övningar för ett bättre löpsteg. Det blev rörlighet, löpskolning och koordinationsövningar. Mycket skratt under tiden och ett effektivt teknikpass i slutändan.

Cykeldags igen, den här gången på gamla trotjänaren tillbaka till Sats Sollentuna. Mindre vind den här gången, men samma antal regnskurar.

Kund i Sollentuna. Det blev ett hårda styrke-intervaller i bästa Tabata-stil (ska skriva mer om Tabata imorgon) innan jag rusade vidare mot pendeltåget. Hamnade förstås mitt i efter-jobbet-rusningen och fick klämma mig in på tunnelbanan vid centralen och på bussen från Slussen. Slutstation för min del: Sickla Allé och en kort promenad upp till toppen av Hammarbybacken. Idag var det dags för ännu en upplaga av Rogers Bergstävling som går av stapeln tre gånger per år. Sex gånger skall Hammarbybacken besegras, förutom att du behöver ta dig till toppen för själva registreringen, och den totala sträckan att löpa blir ca 10,45 km. Tävlingen är enkel, charmig och helt gratis. 23 löpare kom till start.



Väskinlämningen på Rogers Bergstävling. Notera den vackra regnbågen i bakgrunden.

Efter alla mina backträningspass under sommaren hade jag förväntningarna högt ställda på min egen prestation i denna tävling. Tji fick jag! Första varvet kändes extremt tungt och det var då det slog mig att kettlebellsträningen i förrgår hade fått benen att stelna till samt att aerobics och cykelträning samma dag kanske inte var den optimala uppladdningen inför den här utmaningen. Som tur var gick andra varvet något lättare, tredje ännu bättre och så vidare... Men efter fem varv var det ju över och hur många som orkat fortsätta varv efter varv när mörkret föll räknades inte. Men jag lovar att jag hade varit en av dem, trots att jag knappast kunde sprungit snabbare under de fem varv som tävlingen pågick. Roligt var det i alla fall, precis som förmiddagens aerobics.

Dagens sista fysiska aktivitet blev cykelturen hem från Sollentuna Centrum, där trotjänaren stod kvar. En lätt frusen kropp blev återigen varm och svettig och nu återstår bara en dusch innan det är dags att krypa till kojs och sluta ögonen.

4 kommentarer:

Ingmarie sa...

Vilken UNDERBAR dag! jag ville vara med på bergsloppet men jobbet tillät inte. :-(

Unknown sa...

När hinner du ladda med mat? Underbara dagar kräva underbar mat=)

LL sa...

Låter som en kanonkul dag!

Anonym sa...

Jättekul att du kom till RBT:n. Nu ska jag ladda batterierna till Markusloppet. Lycka till på SUM om du springer det. Eller så ses vi nere i Skåne. Ha det bra.

/Urban