tisdag 7 september 2010

Mera cykel

Foto: Unn Tiba

Cykling är en av de roligaste träningsformer jag vet! Dessutom är det ett oerhört skönt och effektivt transportsätt i Stockholmsregionen. Det händer allt som oftast att jag kan hålla en högre hastighet än bilarna i morgonrusningen längs E4:an.

I sex år har jag instruerat cykling i grupp inomhus på Sats. Under dessa år har många andra träningsformer passerat revy och pendlat rejält i popularitet, men cyklingen består. Och jag tycker fortfarande att det är lika roligt! Nu ligger cykel knappast på tio-i-topp för träningstrender men den finns där och bubblar ständigt i bakgrunden som ett fantastiskt komplement till vilken annan träningsform som helst. Alla (nästan) kan cykla och på samma klass kan nybörjaren och eliten göra sällskap.

Under höst och vinter har jag lovat mig själv mera cykling, både inom- och utomhus. Min gamla treväxlade stålhäst skall få en uppfräschning för att kunna fortsätta vara mitt primära transportmedel. Fast jag kan villigt erkänna att jag är sugen på en hybridcykel för att kunna ta mig fram liiite snabbare. Det är skoj med fart!

Förresten: du vet väl att anmälan till 2011 års Vätternrunda nu har öppnat? Jag kör för sjunde gången nästa sommar, på väg mot att bli veteran med respektabla 25 rundor så småningom.

10 kommentarer:

Ericsson sa...

Kul med en snygg, välskriven och inspirerande blogg!
Egentligen tror jag att du kan mer om cykel än jag, men jag tar risken.
En hybrid är kalas för stadscykling, de går till och med att motionera med, men de spöar ändå aldrig en racer när det kommer till träningsglädje.
Jag hade en tidig föregångare till den du länkar till. Det var en underbar cykel, MEN (obs stort MEN) utväxlingen är för tråkig. Eftersom cykeln är så rolig i övrigt är det lätt att man vill cykla fort och då räcker helt enkelt inte 48 kuggar fram. På min senaste hybrid lät jag byta ut framdreven till en som normalt finns på en racer istället (52 kuggar). Kostnaden var ringa. Att jag tappade minsta klingan har aldrig stört mig. Men glädjen att kunna bränna på i full fart i nedförbackarna spöar allt!
OBS, detta är inget facit utan bara baserat på mina personliga erfarenheter.

Camilla sa...

Ericsson: Kul att du delar med dig av egna erfarenheter! Jag äger en racer, men den ser jag mer som ett träningsredskap än ett transportmedel. Jag har inte kikat så noga på hybrider under detta år, men har pratat med flera som varit nöjda med sina Nishiki, så den är definitivt intressant.

Annelie sa...

Såg artikeln i sats magazine, roligt! :) Du ser så glad ut på bilderna, DET är inspirerande! Jag har inte tränat spinning (cycling, vad det nu ska kallas) på hela sommaren, men jag längtar till de där passen där man kan koppla bort hjärnan, följa med i musiken och bara göra som någon annan säger..

Ulrica sa...

Jag har anmält mig till nästa runda. Och redan är jag nervös. Visst tror jag mig klara 30 mil, men det är lååångt. Jag vill vara väl förberedd. Träna bra och ha schysst utrustning.

Du som cyklat sex rundor redan kanske kan svara på vad jag ska satsa på för typ av cykel. Är det racer som gäller?

Anonym sa...

Ja racer är så där i stadstrafik med stopp och stanna
hela tiden. Jag har en Nishiki hybrid och måste säga att
det är en väldigt lyckad kombination alt. Kompromiss.
Inte så jättedyra heller. Blir helt lite roligare att jeanscykla
som jag kallar det. Fredrik

Camilla sa...

Annelie: Välkommen på fredag 17.30, Sats Sollentuna!

Ulrica: Vad har du nu för cykel och vad är ambitionen? Jag har tagit mig runt på "vanlig" damcykel och satsat på snabbre tider på racer. Båda funkar.

fredrik: "Jeanscykla" var ett riktigt bra ord!

Ulrica sa...

Tack för svar. Bekanta som kör rundan pratar mycket om utrustning och har cyklar som kostar - i mina öron - väldigt mycket. Racercyklarna ser dessutom obekväma ut. 30 mil på en sådan. Pust, tänker jag. Vill hellre ha en gammal hederlig Monark utan växlar. :)

Jag vill åt äventyret och har ambitionen att ta mig runt med livsglädjen i behåll. Men en bra tid kommer jag inte må illa av heller. Så jag kommer att förbereda mig väl.

Tack igen för en inspirerande blogg!

/Ulrica

Annelie sa...

jobbar till 17:00 inne i stan, men om jag byter om på jobbet, springer riktigt fort till pendeltåget och sen spurtar in till sats sollentuna så kanske det går.. annars är ju sats sollentuna mitt 'hemmagym'

Pier to pier sa...

Vilket bra inlägg! Nu fick du mig att komma till skott, så nu har jag anmält mig och känner mig lika nervös som Ulrica. Började cykla lite längre sträckor först i somras och tycker det är så himla roligt. Det blir ett bra mål att ha i tankarna under vinterns träning. Tack för det.
/Lotta

Camilla sa...

Det lär bli MYCKET Vätternrunde-snack på bloggen de kommande månaderna, varvat med traillöpning förstås! När ni kommenterar blir jag inspirerad att skriva mera om just detta!