onsdag 22 september 2010

Läget är ostabilt

Vi människor är komplicerade varelser. Precis som de flesta djur är vi mobila, med allt vad det innebär av skelett, muskler, nervsignaler och annat. En mycket genomtänkt konstruktion gör att vi kan gå omkring och utföra diverse små och stora rörelser. Kroppen är byggd för rörelse, vi mår direkt dåligt av att vara stilla för mycket.

Varje rörelse vi gör borde ha sin början i den fantastiskt stabila konstruktionen kring bål, bäcken och skuldror. Här finns muskler som spänns utan att skapa någon direkt rörelse, men som bildar en plattform att hämta kraft ifrån så att t.ex. armar och ben kan arbeta optimalt utan att överbelasta våra leder. Tänk dig att du står på en skateboard och ska skjuta dig bort från en vägg genom att putta dig från den med händerna. Om väggen är stabil kommer du att få bra skjuts och rulla en lång bit ifrån den. Men om väggen är ostabil och tunn kommer den att ge vika och både du själv och väggen kommer att påverkas av kraften när du skjuter ifrån. Du kommer inte iväg lika långt.

Våra stabiliserande muskler är som en stadig vägg som kan ge oss kraft i rörelserna om de aktiveras rätt och är starka. Men många av oss är som den ostabila väggen på ett eller flera ställen i kroppen och när vi utför rörelser så sliter vi därför i onödan på vår konstruktion, istället för att hämta kraft och kanske till och med stärka den.

I mitt ganska så stora bibliotek av idrottsböcker (de fyller gott och väl en flyttkartong) finns bland annat denna bok, som exemplet med skateboarden är hämtat från:

Total Stabilitetsträning av Joanne Elphinston. Sisu idrottsböcker.

Det är fascinerande att få ta del av Joannes och andras erfarenheter inom detta ämne. Jag älskar att läsa om exempel från verkligheten och det finns gott om sådana i den här boken. Efter att ha plöjt igenom den i början på veckan hittar jag massor av brister i teknik och hållning, både hos mig själv och andra. En snabb blick in på gårdagens Core-klass på Sats Sollentuna räckte för att förstå varför så många har ont i rygg och nacke. De som har klivit in på en sådan klass har säkerligen insett sitt behov av att stärka kroppen, men så mycket snabbare de skulle få resultat om de arbetade på ett mer korrekt sätt med sina kroppar. Problemet är att så många av oss lärt kroppen ett felaktigt rörelsemönster eller helt enkelt suttit stilla så mycket att vi tappat uppfattningen om vad som är "rätt" sätt att röra oss.

Det finns så mycket som fascinerar mig när det gäller kroppen. Just nu önskar jag att jag kunde ännu mer om stabilitetsträning. Kanske borde jag bli naprapat eller sjukgymnast...?

5 kommentarer:

anneliten sa...

Nu får jag dåligt samvete - jag fuskar så med coreträningen...

Annelie sa...

Jag har ju tränat för dig och tycker att du är en väldigt bra instruktör (bland de bästa yogainstruktörerna på sats!), så ta inte det här som kritik mot ditt instruktörskap! :) (snarare mot sats klass-upplägg.)

Jag har slutat gå på core-pass, för det är så svårt att ta till sig instruktionerna kring rörelserna. Man får väldigt lite information om hur man ska göra rörelsen och vad man ska fokusera på. T ex knäböj, som var med i en koreografi för ett tag sen (kanske fortfarande är det?). Instruktören säger ungefär "knäböj! stark mage!" men det skulle bli mer rätt för alla om man tog sig tiden att berätta lite mer. "tänk på att ha rak rygg: varken svanka eller kuta. Låt höften gå bakåt, tappa inte ihop knäna och låt inte knäna gå framför tårna. Gå tillbaka lite om du känner att du tappar hållningen." Men det verkar liksom för jobbigt att berätta det..

Core-klasserna är ofta i väldigt stor grupp, och det finns ingen möjlighet för instruktören att korrigera rörelserna eller komma med personliga tips.

Jämför tillexempel med passet kinesis som görs i små grupper, där instruktören har bra koll och kan korrigera och komma med tips (eller uppmana att höja vikterna). Jag skulle gärna se ett pass som core, men i liknande skala som kinesis. Eller mycket tydligare instruktioner från instruktörerna. (Å andra sidan är tempot ganska högt i passet som det ser ut nu, så det kanske inte hinns med.)

Lång kommentar. Sorry.

Jag har en fråga till dig Camilla - tar du emot nya personer att 'PT:a' på sats?

Camilla sa...

anneliten: Bra core-träning kommer att öka chansen att du står emot överbelastningsskador i löpningen. Börja genast! Och ta hjälp om du är osäker på vad just du behöver.

Annelie: Lång kommentar är helt okej! Jag har hört liknande kritik och för den såklart vidare i Sats organisation, så att vi får möjlighet att förbättra oss. Tror att du kanske skulle gilla Pilates Boll, där är vi max 20 deltagare och går långsamt och noggrant tillväga. Jag kör måndagar 18 och onsdagar 11 i Sollentuna. Om din fråga gällde huruvida jag tar emot nya kunder så är det i allra högsta grad beroende på vilken tid du har möjlighet att komma. Kvällar är just nu fullbokade och nästan alla morgnar. Men dagtid finns det fortfarande plats.

Annelie sa...

Eller om man kanske har ett "intro-core" pass en gång i månaden, där de som vill börja träna core går igenom passet och vad man ska tänka på lite långsammare, så man sen kan tillgodogöra sig det vanliga passet bättre?

Attans, återkommer när jag blivit student igen med flexiblare schema.

Anonym sa...

Buk och ryggmuskler, usch ja ständigt dåligt samvete. Kul att få boktips i alla fall och kul att ni har uppkoppling igen! :-) /Ingrid