torsdag 2 september 2010

Härliga höst!

Vi har just klivit in i september månad och hösten har hittat till Stockholm. Kvällarna är mörkare och kyligare och luften på morgnarna är alldeles krispig och klar. Förmodligen hänger den samman med skolstarten, den där känslan av ett oskrivet blad, en nystart och ett halvår fullt av möjligheter. Fastän det var länge sedan jag startade en skoltermin så återkommer känslan varje höst och gör mig full av förväntan.

Motivationen för både jobb och träning är just nu på topp! Lusten att göra mitt bästa för att bli starkare, rörligare och en bättre instruktör kunde knappast vara större. Träningscentret fylls med både gamla och nya medlemmar och bland dem är det inte heller något fel på inspirationsnivån. ALLA vill träna!

Går det att behålla motivationen hela vägen fram till jul? Sanningen är att de flesta tappar den någonstans på vägen. En av mina kunder berättade härom veckan att om du klarar 6-veckorsgränsen för din nya vana så är chansen stor att du fortsätter. Vi personliga tränare och instruktörer på Sats brukar prata om 12 veckor. Kombinationen är alldeles utmärkt, tror jag. Mål och delmål som du får fira längs vägen är hemligheten för att hålla motivationen uppe. Men det måste vara dina egna mål, de måste komma rakt från hjärtat och du ska verkligen brinna för att uppnå dem.

Jag har löparmålen klara för oktober, som jag skrev i förra inlägget. Nu ska de kryddas med styrke- och rörlighetsmål så att jag har något att fira framåt jul. Jag både skriver och ritar och får på så sätt med mig hjärnan på dessa idéer. Sedan känns det nästan som att det händer av sig självt... Prova!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är en typisk sådan som går ut hårt och sedan tappar fokus efter halva vägen för att jag tycker att det blir tråkigt. I höst är ordet variation kanske ska det få mig hela vägen mot mål, vad det nu är.. :-) /Ingrid

Anonym sa...

Festligt, Ingrid. Igår när jag läste Camillas inlägg funderade jag på att skriva en kommentar om att kärnan till regelbunden träning är just att det ska vara ROLIGT och driva motivationen framåt. Blir det tråkigt, är det lättare att hitta ursäkter och bara ge upp. Idag tog jag ett kliv utanför min box och testade ZUMBA, riktigt roligt. Variation låter som en god idé! Lycka till! //Anna W

Camilla sa...

Ingrid och Anna: Jag tror att variation även gör susen för kroppen på så sätt att det håller dig skadefri. Måste skriva ett inlägg om variation snart, känner jag!