fredag 25 juni 2010

Vi värderar vädret

Det verkar bli bra väder i midsommar. Håller du med om det? Om vädret är bra eller dåligt är givetvis en värdering, högst personlig. Den värderingen gör vi ofta, tror jag. Och för många är dåligt väder lika med regn, kyla, blåst medan bra väder oftast är solsken och värme. Onekligen passar värme och solsken bättre för "små grodorna" kring midsommarstången än vad kyla och regn gör.

Jag lever tillsammans med en person vars humör styrs mycket av väderlek. Han är glad om det är sol och mera butter om det regnar. Jag tänkte först skriva att han är på "bra humör" om solen skiner och på "dåligt humör" om det regnar och där skulle jag i så fall också ha lagt in mina värderingar angående hans humör. Jag älskar honom oavsett.

Frågan är om det finns ett väder som är bättre än något annat och finns det ett humör som är bättre än något annat? Själv tycker jag att livet känns mer innehållsrikt och spännande om jag lägger värderingar åt sidan en stund och bara betraktar och accepterar. Men jag får verkligen anstränga mig, för värderingarna finns där och knackar gärna på för att få ta plats i mitt tänkande.

Jag läser just nu en bra bok (Roslund & Hellström, "Tre sekunder"). Eller, jag menar: jag läser just nu en bok som är extremt spännande och jag brinner av iver att få läsa nästa kapitel eftersom författarna skickligt lämnar antydningar om utgången av mysteriet och min hjärna hungrar efter att få historien komplett. Ibland läser jag en bok som jag efter bara några sidor behöver lägga åt sidan för att reflektera och filosofera. Ibland läser jag en bok där jag mer eller mindre struntar i själva storyn och bara njuter av ett vackert språk och fantasifull meningsbyggnad. "Bra" böcker det också.

2 kommentarer:

Ingmarie sa...

Så sant! Vi lägger så mycket värderingar med ord. Och vi reagerar så olika! Ett ord som är positivt för en kan vara oerhört negativt för en annan. Jag försöker göra som du. Inte värdera utan betrakta och gilla läget men det ÄR svårt! Tror aldrig man lär sig utan måste jobba med det, och påminna sig själv, hela tiden.

Camilla sa...

Ingmarie: Visst är det en utmaning att lägga värderingarna åt sidan. Jag vill gärna tro att övning ger färdighet, dock...