måndag 21 juni 2010

Drivkrafter

Foto: Sara Ringström

Efter tre dagar utan löpning var det äntligen dags att åter bli stigfinnare. Traillöpning stod i planeringen och av den varan kommer det att bli mycket denna sommar. Ju brantare och knixigare stigar desto bättre. Dessutom är det en extra bonus att springa om benen är en aning slitna, precis som idag.
Jag räknar helt kallt med att träningen blir en halvtidssyssla i sommar. Traillöpningen kommer att dominera, kilometertiderna kommer att bli längre än jag är van vid och vecka för vecka kommer kroppen att växa sig starkare. Kanske blir jag inte särskilt snabb, men tekniskt skicklig och grymt uthållig. Varför? Jag funderade på det under förmiddagens träningspass. Jag har tidigare skrivit om målsättningar och värderingar men inte ägnat mina drivkrafter så mycket uppmärksamhet. Vad jag ska göra är solklart: Ultra Trail du Mont Blanc med start i Chamonix 27:e augusti klockan 18:30. Hur jag ska göra det är lika tydligt: kämpaglöd och ärlighet kommer in i bilden. Men varför? Jo, av nyfikenhet och bekräftelse drivs jag framåt.
Jag är nyfiken på Alperna sommartid. Jag vill se om det är så vackert som jag tror. Och jag är nyfiken på hur min kropp hanterar dessa enorma höjdskillnader och om min hjärna är stark nog att fortsätta kämpa när kroppen är jättetrött. Hade detta varit min enda drivkraft så kunde jag åkt dit på egen hand. Men jag vill ha mitt namn i en resultatlista. Planceringen är mindre viktig, men vem som helst som vill ska kunna se att jag faktiskt var där och sprang och oavsett resultat kan jag då känna mig stolt över mig själv!
Vilka är dina drivkrafter?

3 kommentarer:

Mikael Björk sa...

Som ganska nybliven löpare är det en stark drivkraft att jag så tydligt märker framstegen jag gör. Men jag har nåt stråk av tävlingsmänniska som går loss på tider och fart, även om jag på en medveten nivå helst vill klara av möjliga utmaningar. I år vill jag ta mig igenom Ladonia Maountain Trophy och klara alla kontroller. Nästa år vill jag genomföra mitt första ultralopp - kanske Vertex?

LL sa...

Alperna är fina sommartid. Otroligt vackert med blommande sluttningar som högre och högre får mindre vegetation och tillslut övergå till glaciärer och snö. I min mening mycket vackrare än Himalaya!

Lycka till med träningen inför UTMB. Själv nöjer jag mig med CCC.

Marcus sa...

Jag älskar att delta i lopp där man känner att målet är att ta sig i mål inom maxtiden. tt "överleva" distansen så att säga.