lördag 12 juni 2010

Vackert väder

Det välbehövliga renet har äntligen fått falla över Stockholmsorådet och säkert också på många andra håll i Sverige. I morse kändes det fantastiskt att öppna sovrumsfönstret några centimeter, lyssna på den friska vinden och få njuta av möjligheten att ligga kvar i sängen en stund. Lyx!

Den norska webbsidan yr.no har detaljerade väderprognoser för tio dagar framåt, d.v.s. nu täcker deras prognos in även nästkommande helg, Vätternrundan-helgen. Det är dags att börja följa utvecklingen för min del, så att jag vet vad jag skall packa ner för utrustning till Motala-resan i år. Vädret går inte att påverka, men upplevelsen av det kan optimeras med rätt klädsel. Förra året följde jag oroligt utvecklingen när det några dagar innan såg ut att komma ett riktigt ruskigt regnväder. Det blev till att skaffa lite av den utrustning som jag som "vackert-väder-cyklist" saknade. Som skoskydd, t.ex. Att jag sedan felmonterade dem genom att dra dem utanpå mina benvärmare och se till att vatten ändå rann in i skorna, ja det är en annan historia. Det visade sig sedan komma väldigt lite av det regn som förväntats och det var jag tacksam för!


Strax efter målgång 2009. Torr och nöjd.

Vätternrundan är några år äldre än jag själv och en av årets höjdpunkter för mig under min uppväxt i Motala var att varje år få åka in till startområdet med knallemarknad och tivoli och heja fram de första startgrupperna. Vädret har alltid varit en snackis eftersom det påverkar cyklisterna mycket och ett år, 1981, var det riktigt illa: "Så kom då skräckrundan som alla minns. Och gärna berättar om. Den 16:e Vättenrundan blev en riktig skräckupplevelse, både för cyklister och funktionärer. Fredagskvällen och natten blev just så besvärlig som väderleksrapporten talade om. Besvärande vindar uppemot stormstyrka, bitande kyla, hällande regn i kombination av snöbyar." Vi var naturligtvis på plats och kollade in arrangemanget ändå.

När jag återupptog mitt Vätternrundan-cyklande efter tio års uppehåll var det inte så konstigt att det gav mersmak: "Hela arrangemanget genomfördes i strålande sol och med mycket lite vind. Det spekulerades i om Vätternrundan någonsin haft så fint väder men någon pionjär trodde sig minnas att det varit så någon gång förut… ".

Det ser ut att bli behagligt väder i år. Kring 20 grader och mestadels soligt. Inte speciellt mycket vind. Men det är ju faktiskt en vecka kvar och det kan hända saker uppe i skyn som förändrar läget.

Inga kommentarer: