onsdag 2 juni 2010

Bråttom

Jag tror att vi som bor i och omkring Stockholm har mer bråttom än de som bor på andra ställen i landet. Vi förväntas att vara så otroligt effektiva och samtidigt flexibla, socialt kompetenta, hungriga på framgång, snygga... Det är här det händer, det är här i Stockholm som kontakter knyts, karriärer tar fart och det är inte så konstigt. Vi är många med ovanstående egenskaper som bor här. Kanske är det här trenden startar och om några år så har vi samma fenomen runtom i hela landet? Låt oss hoppas att det inte blir så, för det finns många ställen att åka till för helt andra upplevelser, som t.ex. avkoppling och rekreation i fjällen.

Det finns självklart en hel massa smultronställen att ha för dig själv även i Stockholmstrakten. Kolla bara vilken skön upptäckt Ingmarie gjorde härom dagen! Eller spana in Mary och Freddy som leker loss i sina nya skor mitt i city.

Jag stortrivs här eftersom det finns möjlighet att både gå upp i varv och känna mig bekräftad, behövd och duktig samt möjlighet att gå ner i varv och bara hitta sin egen oas att njuta i. Naturreservatet Järvafältet är ett sådant ställe där jag kan varva ner och det är snudd på otroligt att det finns bevarat så nära centrala stan, måtte det fortsätta vara så!

På väg till jobb igår blev jag inspirerad av en helt oväntad figur:

Han eller hon verkar ta det lugnt även i den stressade situation som det måste innebära att befinna sig mitt på en cykelbana där människor stressar till jobb och skolor. Ibland ser livet så härligt enkelt ut! Och vet du, jag tror att det är så också! Allt det där som stressar dig, det har du ju faktiskt valt att ta in själv. I jakten på bekräftelse.

1 kommentar:

MarathonMia sa...

sant. själv-valt. Jag har bara bott i Stockholm i hela mitt liv och det är det här tempot jag är van vid. Jag förstår nu varför min mamma tog med sig mig och brorsan flera veckor i sträck till Västkusten med 15 hus, ingen bil och bara skog, hav och klippor. Känslan jag har där i Bohuslän hittar jag ingen annanstans - jag letar och kommer ganska nära på vissa ställen i närheten av Stockholm, och själva sökandet är fantastiskt - som ett äventyr. Under tiden chillar jag ner medan andra varvar upp - jag blir lugn när andra blir stressade -ying och yang - svart och vitt i en knasig balans. Tack för paddan :D