lördag 31 juli 2010

Läser dom inte i Kiruna?

Lagom till fjällvandringens sista dag läste jag ut den medhavda spänningsromanen "Odjuret" av Roslund & Hellström. En lagom tjock och lagom spännande och ganska tänkvärd historia för en utflykt som denna. Det är inte jättebekvämt att ligga på mage och läsa i ett tält, så det blev inga superlånga lässessioner.

Sista natten innan hemfärd skulle vi bo på hotell i Kiruna. Det skulle finnas en del tid att "slå ihjäl" och jag såg fram emot att välja en ny pocketbok att läsa. På hotellet fanns sisådär 5-6 titlar, nästan alla i spänningsgenren som jag börjat känna mig mätt på för ett tag framöver. Det blev till att leta ute på stan istället.

Men tji fick jag! I Kiruna finns nämligen ingen bokhandel! Kiosken vid järnvägsstationen säljer bara kvällstidningen, kaffe och godis. Mataffären i centrum har bara tidskrifter (även detta i begränsad omfattning). Läser inte folk i Kiruna? Uppenbarligen inte.

Efter några kilometers promenad bort från centrum till en nyöppnad Ica Kvantum finner jag ett ytterst blygsamt ställ med pocketböcker nära kassan. Topp tio och så några andra titlar som reas ut för 45 kronor på hyllan längst ner... Dröm om min förvåning när jag finner sex exemplar av "Boktjuven", ett av annelitens lästips för sommaren som jag bestämt mig för att ta till mig. Ett fynd!

Bor du i Kiruna, skynda till Ica Kvantum och fynda "Boktjuven" för endast 45 spänn! Mycket vacker och läsvärd är den, även om jag inte hunnit till hälften ännu.

3 kommentarer:

anneliten sa...

Kul att du hittade boktjuven! Hoppas du tycker lika mycket om den som jag gjorde.

Camilla sa...

anneliten: Såhär långt gillar jag den skarpt! Språket, upplägget, historien -allt! Det känns som att den har det lilla extra och jag hoppas att den kan få mig att gråta en skvätt också, jag vill bli berörd.

Lisette sa...

Tack för tipset! Då ska jag köpa boken när jag åker upp till Kiruna nästa vecka för att hälsa på familjen. Lycka till på Vertéx i morgon!