söndag 4 juli 2010

Moderna matproblem

Mat är energi och byggstenar och tittar du i djurvärlden så är sökandet efter mat en central del i tillvaron. Vi människor i västvärlden behöver knappast söka efter mat, men för vissa av oss handlar det om att söka efter rätt sorts mat. Lyssna här, det är ca 30 minuter långt men väl värt tiden. Det handlar om fixering vid nyttig mat och när detta går överstyr.

Vill du veta vad jag tycker? Det finns en anledning till att vi har näringsrekommendationer i Sverige. Det finns en anledning att se till att en befolkning mår bra. Vill du ha konkreta råd så finns det hos Livsmedelsverket presenterat ett stort arbete som kallas SNÖ, Svenska Näringsrekommendationer Översatta till livsmedel. Bland det mest vettiga och konkreta som finns att läsa om kost, men på gränsen till tråkigt eftersom det knappast innehåller några sensationer, flashiga dieter eller speciella metoder.

Jodå, jag har varit fast i mat-träsket både i form av att dieta och att sträva efter att maximera nyttigheterna. Det är inte värt besväret, kan jag säga såhär i efterhand.

1 kommentar:

Marcus sa...

Jag har också suttit fast i mat-träsket från båda håll. Ätit allt onyttigt man kan tänka sig och inte tränat på många år. sedan har jag varit precis tvärom också.

Just nu äter jag vad jag vill, men kanske mer normal kost och portiner, men tränar som en gris i stället! Bra mkt roligare än att hålla på o ska äta perfekt.