tisdag 6 juli 2010

Morgonäventyr

Att hitta nya vägar är bland det roligaste jag vet. Det finns ställen som jag länge varit sugen på att utforska löpandes. Den här morgonen tog jag chansen att göra verklighet av en tur jag länge varit nyfiken på. Det borde vara möjligt att nå spåren i Ursvik hemifrån, via Järvafältet, utan att behöva springa på gator och trottoarer. Min vän terrängkartan antydde att det till och med kunde finnas en märkt led över Järvafältet, via Akalla, Tensta och Igelbäcken. För att ge svar på frågan gav jag mig ut riktigt tidigt.

Och visst fungerade det! Så när jag nådde spåren i Ursvik var jag bara tvungen att plussa på några kilometer längs extrem-spåret. Tyvärr glömde jag att min mobilkamera vill att jag ska filma när jag håller den liggande. Häng med (och hör på flåset efter 25 km på ganska stumma ben):

Det blev inte så mycket terräng-karaktär som jag hade hoppats på, mest grusväg faktiskt. Skovalet nästa gång blir Salomon Speed Cross och inte La Sportiva som idag. I Ursvik var skogsstigarna snustorra och stenhårda. Det var svårt att förstå att vi sprang där i ankeldjup blötsnö för tre månader sedan.

På vägen hem passade jag på att skutta in på Ica och införskaffa en liter mörkröda, söta jordgubbar som återhämtning. Det är nu jordgubbarna är som allra godast att äta färska, så det gäller att passa på! Minst en liter om dagen lär det bli för min del framöver.

1 kommentar:

Ingmarie sa...

Åh vad härligt! Vilken start vi har fått på dagen både du och jag! :-) Jordgubbar ja. Supermums! Frossar jag med!